Hastighet på skylling / utvasking

I forbindelse med skylling har jeg på mine foregående brygg fulgt Moderne Hjemmebryggings råd og kjørt dette rimelig langsomt, rundt 3 liter pr. 10min, og da ryker det fort 1,5 time på 25 liter. Det jeg opplever er at utover i skyllingen synker mesketemp fra 67c til 64-62c, selv om skyllevann ligger på godt og vel 76c.
Er det hensiktsmessig å bruke så lang tid på skyllingen? Har sett et par videosnutter der det virker som skylleprosessen nesten for fritt løp gjennom mesken, så jeg klør meg litt i hodet over dette.
Hva vil resultatet bli om jeg kutter 1,5 time ned til en halvtime?
Hva er vanlig praksis for dagens bryggere?
 
Jeg bruker 3 min pr liter, altså 1 time og 15 min på 25 liter. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men kan se for meg at du får et lavere utbytte ved å skylle for raskt. Jeg glemte meg helt en gang, på en hveteøl. Stod uten klokke, og ble utålmodig, skylte 25 liter på ca 25 min. Da traff jeg ca 10 under den OG jeg ønsket. Jeg tror det hadde sammenheng med den raske skyllingen.
Når det gjelder temperaturproblemet kan du kanskje gå opp et par grader til på skyllevannet? Tror det er ganske mange her som bruker 78 C.
 
Det er så enkelt at du øker uttappingen, altså du lar det renne fortere ut. 3 liter pr. 10 min. er sakte, har selv prøvd på 1 liter pr. 2 minutt som er 5 liter pr. 10 min, nesten dobbel hastighet, utnyttelse ligger da på 90+ %, temperatur ellers er den samme.

EDIT:
Det er så enkelt at du øker tappehastighet litt og ser hva som skjer med utnyttelse :)
 
Okay, jeg kan prøve 78°C på neste brygg og se hvor det bærer :)

Når det er sagt er jeg akkuratt ferdig med utskylling av Jule Ale fra bryggselv. Ble litt vanskeligheter med justering av hevertklemma i starten så de 10 første literne gikk vel igjennom på rundt 10 minutter. Klemma gikk seg endelig til og jeg fikk avsluttet 26 liter vørter på 40 minutter. Oppskriften skal gi 25liter ferdig brygg med OG 1.053-1.057, og jeg havnet på 1.051 før koking.
Kunne sikkert skyllt et par liter til men feiget ut da jeg begynte å bli engstelig for SG  :saadoevt:
Sånn jeg forstår det så havnet jeg greit innenfor marginene, selv om skyllingen tok litt av i starten i forhold til hva den pleier.
Når det gjelder utnyttelsegrad og utregning av dette har ikke det blitt gjennomført på noen av mine brygg, da formler har en spontan mattedysletisk virkning på meg  :attevar:
Gødt øl blir det da lell :)

Mesketempen holdt seg forsåvidt litt bedre denne gangen, muligens grunnet litt kjappere uttapping.
Skjønner det er litt forskjellig praksis rundt dette. Er det noen andre ulemper/forddeler med rask kontra sakte skylling enn akkuratt utbyttet?
 
Tilbake
Topp