hbc 436 "woody".

TTL

Hei! Jeg har en pose med hbc436 i fryseren, og tenkte å prøve ett single hop brygg med denne for å teste den ut. Som navnet sier skal denne ha en "woody"/sederaktig smak. Har ikke åpnet posen enda, men nesa mi ser for seg furunål og kvae. Har regnet litt på ibu, og hvis jeg bruker halvparten av 100g-posen ved 60 minutter og fordeler resten fra 20 minutter og utover får jeg en ibu på rundt 40-45 med batchstørrelsen på bryggerverket mitt.
har vasket en god slump med "dennys favorite" fra forrige batch som jeg tenker å bruke (att ca 75% og relativt clean).
Så da trenger jeg Bare å bestemme meg for malt, OG og meskeskjema. Noen som har innspill til hva jeg skal finne på for å få ett balansert og godt øl, som samtidig gir god plass til å kunne skjønne seg på hvordan denne humla er?
Har vurdert et smash-brygg med pale-malt, men (iom at jeg poster dette) er ikke helt sikker...

Er ikke Pales go-to whis du vil forske eller finne ut av humler? Hvis du ikke vet noe om den ville jeg bare gått single hop. Og 1.050, crytal malt eller ikke velger du selv, gjort den enkel og greit. Du sier ikke størrelsen på batchen men gitt 25L så IBU til ca 35 og ca 25g ved 10 min og 50 tørrhumle, hvis du vil tørrhumle den. Burde gi deg noe lettere konservativt og med noe aroma.

Kan koke opp til 90 liter. Regnet på tinseth nå. 50g/60, 20g/30, 15g/20, 15g/10 gir ibu35.

De har den hos Bryggeland. Jeg bruker den vel som bitterhumle i nærmeste fremtid, men bestemmer meg først for om jeg vil ha den til aroma i tillegg etter å ha stukket nesen nedi den.

Står 77 liter på gjæringskara nå. Blei 20kg pale, 1 kg carapils, 800g crystall, litt reste-caraamber og 500g acidmalt. Startet meskingen på 64°, økte til 65° etter 10min, økte jevnt og trutt opp til kvarters hvile på 71°(skal visst hjelpe skumstabiliteten) og skyllet ut på 77°

30g fwh, 90 min kok, 40g/60, 40g/30, 30g/10 og 30g/0 minutter mener jeg å huske. OG havnet på 74,

dennys favorite gjær. Ca18 grader er det i kjelleren der den står nå.

Sånn etter husken hvertfall.

Joda det virket lovende. Smakte på målebegeret i helga, sg målte 34 etter 12 dager men tipper det var litt målefeil iom at det fortsatt var god gjæring og masse bobler på ochselvekta (oechsel, øksel.. faen. Hvordan var det igjen). Skjønner woody-navnet, foreløpig fornøyd, men det smakte mest gjær fortsatt. Oppdatering følger.

Jeg syns det ble et veldig godt øl. Det er masse masse aroma i den humla. Det endte med ett fat med og ett fat uten tørrhumling. 30G tørrhumle i kjempe-Tepose på ett corneliusfat ga masse mere smak.

Dennys Favorite ga seg på FG rundt 20, så det ble ett relativt fyldig øl til å skulle være en IPA, men bitterheten skar behaglig gjennom.

Hadde med de fata på oslomesterkapet i sommer, og noen av kommentarene var at folk forsto hvorfor de hadde valgt Woody-navnet.
Noen mente det var for mye humle i ølet. De sa det ikke direkte til meg, men jeg hørte noen kommentarer... Det var selv om det kun var 200G humle på en batch hvor jeg satt nesten 80 liter til gjæring. Andre kom tilbake og fylte glasset hos meg når de skulle spise, så det må vel være tegn på at de likte det...

Hvor fikk du tak i den humla? Er det et nytt parti som har kommet? eller er det den som var i salg i fjor sommer?

fjordårets ja

Sitter å prøver å sette sammen en fornuftig oppskrift med denne humlen. Jeg prøver så lenge som mulig å ikke lage en IPA :)

Tilbake
Topp