How low can you go - gjærstarter og temperatur

Har lett litt på forum og nettet mht. temperatur på gjærstarter. Gjeldende anbefaling fra Jamil er mellom 18c og 24c (http://www.mrmalty.com/starter_faq.php) - kaldere gir tregere gjærvekst, men sunnere gjær.

Grunnet støy fra magnetrøreren kunne jeg gjerne tenkt meg å kjørt starteren i garasjen - men den er uisolert og holder for tiden rundt 2-4 grader mer enn utetemperatur som nå ligger på rundt 10c. Har kjøpt meg en neoprenkappe til erlenmeyer'en som jeg håper kjøper meg noen grader til...

Spørsmålet er - hvor lavt kan jeg gå mht. temperatur for en WLP007 starter? Noen som har erfaringer med gjærstartere for temperaturer under 18c?

Har snurret på 14 C. Skjedde "ingenting" ila nesten to dager. Satte inn til 21c og da var det futt.

Isteden for å flytte rører ville jeg heller prøvd å finne en spinner som passer til røreren din. Hvis jeg bruker "riktig" spinner til magnetrøreren er den så og si lydløs. En størrelse opp eller ned så bråker den. Gjelder begge rørerne.

Du får kjøpt "kit" på ebay til nesten samme pris som en spinner koster her til lands. Da får du ca fem forskjellige. To eller tre av de er aktuelle å teste (i det kitet jeg kjøpte, minste er ca 3mm lang, komisk liten).

Takker for gode innspill!

Brygger i garasjen så det hadde vært praktisk å ha hatt alt på samme sted. Men må nok innse at starteren må holde seg innomhus i disse tider ;)

Hvis du er sugen på et miniprosjekt så kan du jo lage et lite isolert skap og frostvakt I garasjen. Gjør du dette så ta høyde for 5l kolbe iallefall.

En kompis hadde samme problemet. Han løste det med å sette magnetrøreren på ei isoporplate og ei plastbøtte på hodet over røreren m/ kolbe. Varmen fra røreren + gjæringen i starteren holdt temperaturen på greit nivå. I tillegg boret han et lite hull i bunnen av bøtta slik at han kunne presse et glasstermometer halvveis inn, slik at han kunne lese tempen..

Tilbake
Topp