Hva er et bra startkit?

Tenkte å kjøpe et startkit som gjør at jeg kommer i gang med å brygge. Har snoket litt rundt på maltbua og vin og bar.

Maltbua sitt "Kjøkken bryggeri" inneholder meskebøtte på 30 liter med silbunn, propanbluss, kokekjel 36 liter med tjukk botn, gjæringsbøtte, ochlevekt, termometer og røresleiv.
Dette koster 3000,- og jeg regner med at jeg må stille med propanflaske selv?

På Vin og Bar i Lillestrøm selger de to forskjellige sett:
" Brewer starter kit SUPERIOR electric" til 5000,- som inneholder:
*Justerbar maltmølle
*Bryggekjele 29 ltr. rustfritt stål, elektrisk med termostat
*Øse til malt og vørter
*Målebeger 5 liter
*ølskje
*Iodine tincture
*Meskekar med silbunn
*Humleposer
*Platekjøler til vørter
*Gjæringsbøtte med gjærlås og tappekran
*Hevert
*Hydrometer + sylinder
*Kapselpåsetter med 100 kapsler
*Bryggetermometer med beskyttende deksel
*Bryggeinstruksjoner

Og "Brewer starter kit SUPERIOR gas" til 4200,- som inneholder:
*Justerbar maltmølle
*Gasbrenner 8kw+  til utendørsbruk
*Bryggekjele 29 ltr.
*Øse til malt og vørter
*Målebeger 5 liter
*ølskje
*Iodine tincture
*Meskekar med silbunn
*Humleposer
*Platekjøler til vørter
*Gjæringsbøtte med gjærlås og tappekran
*Hevert
*Hydrometer + sylinder
*Kapselpåsetter med 100 kapsler
*Bryggetermometer med beskyttende deksel
*Bryggeinstruksjoner  (på engelsk)

Mitt spørsmål er hva jeg faktisk trenger av alt dette. Kjøler har jeg forstått er lurt. Hva med elektrisk kokekar med termostat vs gassbrenner? Hva er et godt kjøp?

trur jeg hadde gått for den til maltbua. og heller suplert med div stæsj du savner etterhvert.
Den elektriske til vinogbar (med mindre de har byttet den ut) er unøyaktig på termostaten,(mesketemperatur er viktig), og den jeg hadde holdt i noen brygg før varmelementet brant opp...

Har du en tykkbunnet kjele kan du bruke gass på verandaen på sommeren, og en komfyr på vinteren på kjøkkenet.

Husk å isolere meskebøtta, du ønsker ikke å tape mer enn en grad pr time. Har sett løsninger som glava med gladpack, liggeunderlag, eller noe annet du har for hånden...

Vi brygget med gassettet fra Brouwland/Vin og Bar på Øl- og matfestivalen. Det settet har ei litt mystisk sammensetning, med en emaljert kjele uten kran, hevert og platekjøler. Jeg er litt usikker på hvordan de egentlig har tenkt at man skal få vørteren gjennom den platekjøleren...

Resten av utstyret er av den enkle sorten, men forholdsvis greit. Brenneren er veldig solid og skikkelig, maltmølla fungerer og det er med en del småting som kan være greit å ha. Meskekaret er uisolert, så der bør man nok investere i litt liggeunderlag i tillegg.

Tilbake
Topp