Hvordan finner/bestemmer du oppskrifter

Er jo et hav av steder å finne oppskrifter om dagen, men hva er din rutine på dette? Har personlig oftest bare laget bokmerker av ting jeg har funnet interessant, men noen ganger trenger jeg feks en spesiell kategori og begynner søket.

Har selv brygget oppskrifter fra fb grupper, reddit, brewfather, youtube og vurderer nå en jeg fant på brewersfriend.

Av disse metodene synes jeg faktisk brewfather sin er minst vellykket pga ingen kommentarmulighet. Man ser upvotes og thats is. Lurer også litt på om noen i det heletatt bruker upvote funksjonen for virker som oppskriftene i brewfather hvis man sorterer på upvotes har stått bom stille siden jeg startet å brygge for 5 år siden.

Så, hvordan finner du frem til oppskrifter du ønsker å prøve?

Er jo et hav av steder å finne oppskrifter om dagen, men hva er din rutine på dette? Har personlig oftest bare laget bokmerker av ting jeg har funnet interessant, men noen ganger trenger jeg feks en spesiell kategori og begynner søket.

Har selv brygget oppskrifter fra fb grupper, reddit, brewfather, youtube og vurderer nå en jeg fant på brewersfriend.

Av disse metodene synes jeg faktisk brewfather sin er minst vellykket pga ingen kommentarmulighet. Man ser upvotes og thats is. Lurer også litt på om noen i det heletatt bruker upvote funksjonen for virker som oppskriftene i brewfather hvis man sorterer på upvotes har stått bom stille siden jeg startet å brygge for 5 år siden.

Så, hvordan finner du frem til oppskrifter du ønsker å prøve?
Du må ta utgangspunktet i en ide om et øl - og den kan ha mange former - og lage et søk på grunnlag av det. Å ha med øltype er vel nokså sjølsagt.

Med mindre du har erfaring nok til å vurdere oppskrifter, ville jeg vel prøvd å finne oppskrifter i artikler som diskuterer/forteller hvordan oppskrifta er komponert for å gi ølet et bestemt preg.

Skal du plukke i blinde, er kanskje vinneroppskrifter fra ølkonkurranser verdt å velge blant? Og så finnes det bryggerier som legger ut oppskrifter, f.eks. Nøgne Ø, 7 Fjell og Ægir. Mange av oppskriftene til Kinn er også kjente. Søker du på et komersiellt øl du liker, kan det hende du finner ei oppskrift. En del ølsett har åpne oppskrifter.

Men uansett; det er ikke noe som kan erstatte egen kunnskap om hvordan ulike ingredienser fungerer. Det viktigste er vel å lære seg å kjenne de ulike malttypene.

Og så finnes det bøker. Jeg vil særlig anbefale Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff. Den dekker de aller fleste ølstilene, og gir mye god kunnskap. Og oppskriftene der kan du trygt bruke; de er alle gode. Det er ei bok som er en kilde både til godt øl og til kunnskap.

Tilbake
Topp