Kan jeg skave av gips fra gipsplate i mangel på Gypsum

Øyhus

Norbrygg-medlem
Glemte å kjøpe gypsum når jeg var innom Bryggselv i går. Siden jeg ikke bor ved siden av så tenkte jeg å slippe å dra til en brygge spesial butikk for å kjøpe Gypsum. Skal brygge en rabarbra øl, og de fleste oppskrifter oppgir at en skal tilsette gypsum. I følge wikipedia er "Gypsum" og "Gips det samme. Men det kan jo være at det i en gipsplate er tilsatt andre bindestoffer i tillegg til papir på hver side.
Sist gang jeg glemte å kjøpe gypsum knuste jeg tre tygge kalsiumtabletter fra Nycomed :) Om det hadde effekt i 50 liter havrestout vet jeg ikke, den ble i alle fall utrolig god. Jeg er tom for tyggetablettene, men viktigere er vel at jeg nå tror det er viktigere å bruke rett stoff, da rabarbra er kjent for å ha en del okslasyre og jeg tror gypsumen eller gipsen er i oppskriftene av den grunn.

Evt kan jeg dra på apoteketet, malerforettning eller pandora og kjøpe gips i pulverform?
 
Man bruker ikke gips (kalsiumsulfat) når man setter vin på rabarbra. Da er det kalk (kalsiumkarbonat) som er tingen. Gips er med på å trekke pH ned, mens kalk høyner den.
 
Takk for svar Gahr!
Er det påkrevd å bruke kalsiumkarbonat i forbindelse med bruk av rabarbra? Eller er svaret ja og nei, avhengig av smak, mengder etc. I så fall heller jeg mot å droppe det, da hele hensikten med å bruke rabarbra er for å få hint av rabarbra smak :)
 
CaCO3 fjerner oksalsyre, som finnes masse av i rabarbra. Denne er helseskadelig i store mengder. Du vil helst ikke ha all den oksalsyren med i vinen, med mindre du er glad i nyrestein. Vinen blir mye bedre også.

Rabarbravin smaker sjelden mye av rabarbra.
 
Planen er å lage rabarbra øl, og ikke vin.
50 liter
1 kg røstet axa havre
1 kg hvetemalt
1 kg carapils
9 kg pilsnermalt
1 kg egen produsert kandissukker

Gjær
wlp001

Humle
100 grTettnagner delt i to på 60 min og 15 min

Meskekjema har jeg ikke bestemt enda, litt usikker på om jeg skal gå for mye eller lite maltsødme, jmf bonus tråden bryt 1020 grensen.

2 kg frosne rabarbra oppi når primærgjæringen nærmer seg ferdig
Med tørt skjema og vanlig utbytte tipper jeg alk blir opp mot 7%. Søtt skjema, da kutter jeg ut kandissukkeret, ca 5%.
Mht vin så liker jeg ikke sur og søt vin, bedre med sur og tørr. Kan senke OG ved å bruke mindre pilsnermalt og beholde sukkeret.

Vel det var ca oppskriften, to kg rabarbra tror jeg ikke medfører giftige mengder oksalsyre. Heller fremdeles mot å ikke kompensere for syre.
 
Tilbake
Topp