Kan man bruke Engelsk ølgjær som næring i en Starter??

Jeg har en boks Engelsk ølgjær i skapet (type helsekost)  ;)..

Fra Boksen..
Sitat"
Engelsk Ølgjær er av spesiell engelsk kvalitet, tørket og avbitret. Ølgjær er en naturlig B-vitamin kildesom inneholder mineraler og livsviktige aminosyrer" sitat slutt

Etter å ha lest artikkelen "Den optimale gjærstarter" så lurte jeg på om Engelsk ølgjær kan brukes i en starter i mangel av f eks Fermaid-K ??

Engelsk ølsgjær inneholder:
24% Protein
0.5%Fett
68% Karbohydrat (druesukker)
7,5mg Tiamin (B1)
3,3 mg Riboflavin
22,5 mg Nikotinamid
1100 mg kalium
150 mg Magnesium
150 mg Kalsium
Krom, selen  og Paba
 
Dette VET jeg absolutt ikke, men jeg har alltid innbilt meg at den "tørkede og avbitrede" helsekostgjæren var prosessert på en måte som  gjorde den ubrukelig til ny ølbrygging. Tar jeg feil? Har noen et mer autoritativt svar?
???
 
Du tar aldeles ikke feil Sigmund. Den er steril rett å slett. Det er bare vitamin tilskudd. Torga, du kan bare glemme å bruke den.
 
Den skal IKKE brukes som GJÆR!!! :neinei:

Men tanken var at pga av innholdet av mineraler, Vitaminer. å aminosyrer, at gjær starteren med 2206 Bavarina Lager kunne ha nytte av noen av disse spor stoffene
 
Jalle skrev:
Du tar aldeles ikke feil Sigmund. Den er steril rett å slett. Det er bare vitamin tilskudd. Torga, du kan bare glemme å bruke den.

Steril er vel ikke rett betegneslse. . . .Ja all gjæren er drept, ved at de tørker gjæren i tromler med høy varme (normal prosedyre) men jeg ville ikke stolt på at "næringen" er steril i forpakningen.

Det beste er å koke den sammen med malt ekstraktet, eller hva det er du bruker i starteren din  ;)
 
HarryBelly skrev:
[Det beste er å koke den sammen med malt ekstraktet, eller hva det er du bruker i starteren din  ;)

Jeg bruker Moss malt ekstrakt 115gr/. 5 gr DAP, og  10gr/l engelsk ølgjær. :)

3.5 liter starter kokt 15 minutter  i 5 liters Erlenmeyerkolbe. Avkjølt til 20 grader. satt på magnetrører. nå 16 timer senere bobler kolben over :)
 
Hvis det er bare ølgjær som er i forpakningen så er det sikkert verdt et forsøk. Ikke mye som kan gå galt, egentlig...
 
Tilbake
Topp