Karboneringsproblem:Halvparten av en batch ble tamme

Jeg brygger en Lucky Jack med 6gr sukker. Stakk om til annet gjæringskar der jeg hadde en liten Lake. Tappet over med tappestang for å unngå oksygen. Rørte ikke noe og ventet heller ikke før jeg tok det videre til flasker... Trodde kanskje deg blandet seg selv... Så primet det på 19 grader i to uker. Så satte jeg det i kjøleskap. De første som jeg begynte på etter noen dager , var det futt i. Det har gått noen uker nå og det virker som ølen har mistet futten ! For nesten alle de siste har vårt tamme:( Så er det tilfeldig ? Kjøleskap for kaldt ? Kan ølen miste kullsyre øver tid ? Bruker flasker med lukkekork og regner med de er tette.

Jeg håper at det var jeg som rørte ut for dårlig !

Skal karbonere en lager nå og går det greit å prime på 19 grader, ellers skal jeg sette på ovn og få 24?

19 grader går greit, men det vil ta litt lengre tid enn 24 grader.

For min del fant jeg ut at å røre i karet underveis gir jevnest fordeling, sikkert mange som er uenige.

Hvis ølen mister futten, så virker det jo som om noe ikke er tett. Som regel så har man mer futt i de senere flaskene man smaker hvis man tar smaksprøver underveis.

Jeg økte også mengden vann i sukkerlaken, da blander den seg lettere. Bruker ca. 4 dl i en 23 liters batch.

Dersom laken er tykk og i tillegg får ligge i bunnen av bøtta en stund så ender man fort opp med ujevn karbonerting. Jeg pleier å ha i laken litt og litt for å få den jevnere fordelt i utgangspunktet og det har i alle fall funket for meg så langt. Jeg setter flaskene på et dass som aldri brukes i kjelleren og setter på en ovn på svak varme for å få noen og tjue grader i rommet, da går det ganske kjapt.

Hei! kom over denne når jeg var på vei til å skrive egen post! jeg har også en batch lucky jack som nå står på uke 3 i kjelleren. Det er vel ca 20 grader der inne og stort sett mørkt. Jeg puttet 2 flasker i kjøleskapet i går så meg og en kamerat kunne teste den ut mens vi flasket en Saison :) Det ble brukt 6g/pr liter og forsiktig røring mens jeg helte over øl fra gjæringskar til flaskekar.

Da vi da åpnet og helte i glass ble jeg ganske skuffet , det var veldig lite kullsyre synes jeg og håper nå ikke jeg har gjort noe feil. Han kameraten min var inne på at kanskje glassene var ødelagt av f.eks melk eller noe sånn , men jeg synes det hørtes litt rart ut. Er det noe annet som kan ha gått feil eller er det noe jeg kan gjøre?? Øke temperatur? Kjøleskap lenger?? Snu litt på flaskene??

Hvordan har det gått med dine Oddbjørn Skauge???

Alle innspill settes pris på!! Den smakte nydelig , men var tam :(

Å snu på flaksene kan hjelpe, ditto å sette de varmere, men 3 uker på 20 grader eller så skulle normalt gjøre susen. Dere kan også ha vært utstat for ujevn karbonering, det er ikke sikkert alle flaskene er slik. 6g/liter skal normalt gi greit med kullsyre, og i alle fall ikke tamt øl.

Regner med du har vært sløv som meg og fått blandet ut for dårlig. Så tips om å legge slangen i sirkel i bunn, slik at når man stakk om til nytt gjæringskar så ble det sirkulert inn bedre ! Rørte også litt samt lot det stå. De siste har det gått bra med ! Tipper du vil få mange med futt i også:) Prøv å ta fra de siste du tappet. Mener det var de hos meg som ga mest futt. Mulig jeg hadde lite

Tilbake
Topp