Hvis du ikke likevel skal koke i 90min så er det ikke noe poeng å trekke koketia ut med 30min for humlens skyld. Gevinsten er ikke veldig mye større enn ved koking i 60min. Jeg hadde spart den halvtimen.
Har ett spørsmål til dere erfarne bryggere .
Skulle tilsette smakshumle på 0 min i går, men det ble ikke tilsatt før etter att 2 min av kjøletiden hadde godt, har det noe og si?
Har ett spørsmål til dere erfarne bryggere .
Skulle tilsette smakshumle på 0 min i går, men det ble ikke tilsatt før etter att 2 min av kjøletiden hadde godt, har det noe og si?
Jeg pleier ofte å tilsette siste aromahumle etter å ha kjølt ned til ca 80 grader. Noen ganger holder jeg temperaturen der en stund før jeg kjøler videre ned. Det sies at det gir mer aroma (mindre avdamping, bedre uttrekk), men jeg har ikke gjort noen vitenskapelige forsøk. Godt øl har det likevel blitt noen ganger.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.