koketid bitter humle ipa

Hvis du ikke likevel skal koke i 90min så er det ikke noe poeng å trekke koketia ut med 30min for humlens skyld. Gevinsten er ikke veldig mye større enn ved koking i 60min. Jeg hadde spart den halvtimen.

60 til uendelig koketid er det samme så du kan like godt beregne 60 minutter, og 80 eller 85 i IBU merker du iokke forskjell på.

Har ett spørsmål til  dere erfarne bryggere .
Skulle tilsette smakshumle på 0 min i går, men det ble ikke tilsatt før etter  att 2  min av kjøletiden hadde godt, har det noe og si?

runarstock skrev:
Ikke bekymre deg for det. såkalte hop stands før, og etter kjøling har startet er ikke uvanlig.

Så det er egentlig det samme om jeg tilsetter humlen når jeg starter kjølingen eller om det er etter att det har gått 2 min av kjøletiden?

Helt det samme blir det ikke, men ville ikke bekymret meg et øyeblikk. Bare noter i boka at det ble -2min. ølen blir bra likevel :)

janvad skrev:
Har ett spørsmål til  dere erfarne bryggere .
Skulle tilsette smakshumle på 0 min i går, men det ble ikke tilsatt før etter  att 2  min av kjøletiden hadde godt, har det noe og si?

80 grader skal være passe for å beholde smak og aroma så det var kanskje en fordel,
noen som vet bedre ?

Jeg pleier ofte å tilsette siste aromahumle etter å ha kjølt ned til ca 80 grader. Noen ganger holder jeg temperaturen der en stund før jeg kjøler videre ned. Det sies at det gir mer aroma (mindre avdamping, bedre uttrekk), men jeg har ikke gjort noen vitenskapelige forsøk. Godt øl har det likevel blitt noen ganger.

Tilbake
Topp