Kor lenge tåler øl ukonvensjonell lagring?

Hei,

eit spørsmål eg vart gåande og fundere på her om dagen.

Under utpakking av et flyttelass som har stått på lager dukka det opp to flasker øl (nærare bestemt 1 Maredsous Triple 10% og 1 Samuel Smith Taddy Porter 5,6%) som av ein eller annan grunn har blitt pakka i pakkasser ca mai 2011 og stått i pakkasse, først i kjellarlager ca 1 år og deretter på containerlager fram til no.

Dei var sannsynlegvis innkjøpt nov/des - 2010. Maredsousen oppgjev "best før" til Q4-2013 og Taddy Porteren til Mai - 2011.

Den åpenberre måten å finne ut på om dei har blitt dårlege er jo å opne og smake, men eg tenkte no å spørje litt først om kor lurt det er. Korleis vil to slike øl tåle lagring som beskrive ovanfor? Er det forsøket verdt å opne dei og smake?

Takksam for svar som kan forebygge uvøren framferd...

Jeg drakk Ringnes bjørnunger på et utdrikningslag en gang som hadde gått ut på dato for 3-4 år siden (lagret under gulvet på en hytte). Smakte funky men ble ikke dårlig av det (utover det som uansett fulgte av alt annet...). Den Maredsous'en tipper jeg smaker fortreffelig, Porteren er kanskje noe mer tvilsom, men du sier det selv: eneste måte å finne ut er ved å åpne og smake! Tviler sterkt på at du løper noen som helst risiko, og uansett vil nesen din fortelle deg halve historien før du kommer så langt som å smake...

Det er ikke mulig å gi ett enkelt svar på hvor lenge øl kan klare seg. Det avhenger av øltype, lagringstemperatur og hvor lavt oksygeninnhold ølet hadde ved tapping. Du dør definitivt ikke av å drikke ølene, men de vil neppe smake optimalt (i alle fall ikke slik bryggeriet har ment de skal smake).

Tilbake
Topp