Krydderier i ølet, når er øl ikke lenger øl, men et nytt øl?

Tor Vidar

Norbrygg-medlem
Har noen av forumets medlemmer prøvd krydderier i ølet sitt? Hva ble prøvd og hvor mye? Hva ble himmelsk og hva fikk det til å "bikke over" i kategorien udrikkelig eller kun for spesielt interesserte.
Har hørt og lest mangt om øl og kydderier; ingefær, appelsinskall, enerbær, chilli, muskat osv. listen kan bli lang, men hva smaker det og blir ølet bedre? Og om det blir bedre/anderledes og samtidig smaker øl, hvorfor gjør ikke flere det :skaal:!!??  Vi driver da vel med folkelig vitenskap, eller?
Noen her som vil dele sine erfaringer omdet ble suksess og/eller fiasko?

Her er en morsom link til beundring eller...døm selv:
http://www.gather.com/viewArticle.jsp?articleId=281474977345327
 
Her er I alle fall episoden om krydret vinter/juleøl fra the Jamil Show på TBN. http://www.thebrewingnetwork.com/archive/Jamil09-24-07.mp3
Tror det viktigste å passe på, er ikke å overdrive bruken, uansett hva slags øl man tar utgangspunkt i. Men kan fort ende opp med krydderte i stedet for øl. Da er det bedre å drikke chai... Appelsinskall (uten det hvite) og koriander er ofte fine tilsettinger (ikke bare wit). Det skal en del til før det blir for mye av disse. Vær forsiktig med nellik! I for store mengder kan det bli direkte ubehagelig. Belgiske bryggere, som nok egentlig bruker mindre krydder enn mange tror, sier ofte at hvis man kan smake hvilke krydderier som er brukt, har man brukt for mye. Det er kanskje å ta litt i, men dog er det ikke så dumt sagt. Jeg synes at eventuelle kryddertilsetninger bør være relativt nedtonet i de fleste øl. Unntaket er kanskje witbier, hvor jeg mener krydderiene bør være litt mer markante. (I wit synes jeg det også er godt med en liten tilsetning av kamilleblomst. Jeg bruker 1-2 g på 22,5 liter.)
 
Nå er det jo litt forskjell i krydrene som Haaken foreslår i nettsiden til Gruitale, og det å krydre øl med ekstra krydder.

I Gruitale erstatter man humle med en krydderblanding, mens man med kryddertilsetninger har krydder i tillegg til humle.

Belgisk witbier er kjent for koriander og appelsinskal, og en del andre (belgiske) øltyper krydres med f eks nellikk, kanel, vanilje, mm. Jeg vet om en artikkel (på nederlandsk) som omtaler mange krydder, effekten og evt anbefaling eller innvendinger. Hvis noen kjenner igjen krydder på listen og vil vite hva som står der er det bare å spørre. Jeg utelukker ikke at artikelen vil dukke opp i medlemsforumet i oversatt form en eller annen gang ;).
 
Tilbake
Topp