Lage 37L bryggekjele med varmeelement og kran.

Hei!

Etter å ha ni-lest dette forumet opp og ned i snart to år, er dette mitt fyrste innlegg. Har gått å kribla etter å komme i gong med brygging sidan før eg fann Norbrygg, å no satsar eg på at planane blir til verkeleghet!

Spørsmåla eg lurar på har eg heilt sikkert lest ein eller annan gong, men å finne dei igjen/hugse var plutseleg ikkje så lett.

Eg har kjøpt ei 37L krabbegryte å alu som eg skal montere 1-2 stk vannkokerelement, kran og termometer.
Tenker å kjøpe vannkoker på nille/europris, muligens Blichman termometer og kran på biltema. Planen er å kjøre i gong med BIAB.

Kor høgt på kjela skal eg montere desse tre og kva delar treng eg for å koble kranen til? Kran, muffe, gjennomføring, gjengetape, tec7, silikonpakning, etc...(??).

Helsing Andreas!

Hadde vurdert andre varmeelementer, low watt density el. lignende fra ebay.
Hadde samme oppset og fikk noe svidd vørter på elementene som satt bedre enn det som var gøy.

Gå for ultra low watt density elementer ellers kan du svi eller iallefall ende opp med karamellisert vørter.

Som regel er det kurvingen på bunnen av kjelen som bestemmer hvor langt ned du kan sette kranen. Du vil sette kranen slik at oringen står mot der det er flatt.

Du klarer deg med 1/2" gjennomføring og m24 ringer, 1/2" "mutter" og en kran og oringer. Sørg for at alt er npt da det er normal standard for bryggeting.

Kjøper du bitene på ei bryggesjappe er det bare å spørre de. Hvis du har tålmodighet og går for ebay får du sikkert ei handleliste her. Noe å ta hull med trenger du og.

Er det noen som kan tallfeste hvilken W pr cm2 som kan svi/karamellisere vørteren?
Å kalle noe low eller ultra low er ikke til så mye til hjelp når man leter etter element.

Fast montert termometer ville jeg ikke prioritert ved biab hvis jeg skulle bruke kokegryta til meskekar.
Det kan bli stor temperatur forskjell ulike steder i mesken når du f eks skal heve temperaturen til 75C.

Hvis du i tillegg ser etter camco eller barco ulwd element så sier folk som bruker det et det ikke blir svidd.

Off-topic, kanskje, men jeg bruker en induksjonsplate jeg kjøpte på Bryggselv. Ok, den er kanskje kostbar (2199,-), men er jo vanvittig praktisk, med 3500 W. Portabel, bygd som en tanks. Jeg synes boring og festing av varmeelementer på kjeler virker som mer trøbbel enn det er verd. På den annen side, med induksjon kan man ikke bruke alu-kjeler ...

Du bør ha 2 varme elementer på 2 kW. Jeg bruker to til oppvarming og ett til koking. Camco ULWD er å foretrekke, men vannkokerelement funker også. Med vannkokerelement må du være mere påpasselig med rengjøring av elementet etter hver brygging. Monter elementene så lavt som mulig, men ikke lavere enn at du kommer til på undersiden for rengjøring med f.eks. en tannbørste. Tenk også på hvor du vil ha elementene i forhold til hankene og krana på kjelen. Vannkoker element trenger større hull enn Camco element, så lager du hull til et vannkoker element så er det for sent å ombestemme seg...

Tilbake
Topp