Luftespiral frå Brewtools - nok når ein brygger med tørrgjær?

Eg har eit inline oksygeneringskit til mitt Brewtools-apparat, men er usikker på om det er å skyte spurv med kanon når eg brygger øl med alkoholprosent under 8 og bruker tørrgjær. Om eg skal gjenbruke gjær eller brygge øl med høg alkoholprosent så ser eg at det er behov for å sikre nok oksygen i vørteren.

Brewtools selger ein luftespiral, sjå lenke under. Vil bruk av denne tilføre vørteren nok oksygen til at ein slepp å tilføre reint oksygen med oksygeneringsstein? Dette vil jo erstatte risting/malingsrører-metoden som har fungert godt nok for meg tidlegare.

 
Du trenger absolutt null tilførsel av oksygen ved bruk av tørrgjær fra Fermentis eller Lallemand er min erfaring :)
 
Eg har eit inline oksygeneringskit til mitt Brewtools-apparat, men er usikker på om det er å skyte spurv med kanon når eg brygger øl med alkoholprosent under 8 og bruker tørrgjær. Om eg skal gjenbruke gjær eller brygge øl med høg alkoholprosent så ser eg at det er behov for å sikre nok oksygen i vørteren.

Brewtools selger ein luftespiral, sjå lenke under. Vil bruk av denne tilføre vørteren nok oksygen til at ein slepp å tilføre reint oksygen med oksygeneringsstein? Dette vil jo erstatte risting/malingsrører-metoden som har fungert godt nok for meg tidlegare.

Har den spiralen, (samt inline oxy). Spiralen funker dritbra, anbefales. Enkel i bruk, også. Koble til en 3-veis ventil og kjøre 5-10 min. resirk (putt den inn i inspeksjonsluka), på slutten av koken, så er den desinfisert. Jeg surrer gjerne en runde alufolie rundt, eller putter den i en pose, så holder den seg ren mens vørter står og kjøler seg ned og bunnfeller.
 
Eg har eit inline oksygeneringskit til mitt Brewtools-apparat, men er usikker på om det er å skyte spurv med kanon når eg brygger øl med alkoholprosent under 8 og bruker tørrgjær. Om eg skal gjenbruke gjær eller brygge øl med høg alkoholprosent så ser eg at det er behov for å sikre nok oksygen i vørteren.

Brewtools selger ein luftespiral, sjå lenke under. Vil bruk av denne tilføre vørteren nok oksygen til at ein slepp å tilføre reint oksygen med oksygeneringsstein? Dette vil jo erstatte risting/malingsrører-metoden som har fungert godt nok for meg tidlegare.

Nå sier vel prosdusentene at du ikke skal gi oksygen til tørrgjæren, siden den er utstyrt med alt det den trenger av cellemembranråstoffer. Så du trenger ikke bekymre deg:).
 
Tilbake
Topp