Måling av SG underveis i gjæringen

Jeg holder nå på med en lager som skal stå kallest mulig men over 0 grader, frem til SG = 1008
Klarer ikke å få temperaturen ned så kallt - burde vært lett da den står i kjelleren der det er kallt, men den holder 8 grader, håper ikke det gjør så mye.

men det jeg lurer på er:
Hvordan og når bør jeg måle SG på tanken?
- tappe ut og fylle hele glasset med økselvekta i ?
- kaste ølet etterpå eller helle tilbake ølet etterpå, er jo redd for infeksjoner  :attevar:

Har bestillt meg ett refraktometer, men den kommer ikke på lenge -
Håper den er bra http://grand-index.com/pro_detail.php?ProId=397

HEnrik

Hell ut ølet etterpå. Det er snakk om hele batchen vs det lille røret hvis noe skulle gå skeis.

Hvis du vil samle data så kan du jo måle når du føler for det. Hvis du bare vil være sikker på at den er ferdig så venter du så lenge som det er anbefalt og så måler du.

I og med at det er lager, skal den jo stå en stund til. Så jeg ville bare ventet en uke til før en SG måling. Da får øllet stått mere i ro, minker faren for diverse. (arrester meg hvis jeg tenker feil)  :jaha:

ohenrikh skrev:
Jeg holder nå på med en lager som skal stå kallest mulig men over 0 grader, frem til SG = 1008

Dette er ikke riktig. Gjæringstemperatur for en lager er rundt 10 grader. 8 er helt fint, men IKKE ned mot 0.

Etter at ølet er ferdiggjæret (ca. tre uker for en lager)  og det har fått kullsyre skal det stå kaldt (lagering) ned mot 0 grader, i mange lange uker for modning/klarning.

SG skal du måle hver gang du har lyst, det gjør ihvertfall jeg. Det du tar ut for måling drikker du, eller kaster.

Sjekk også temperaturen ofte. Det er det viktigste.

Takk for info.
Den startet på 12 grader og nå er tempen kommet ned til 6 grader.

Målte etter 8 dager gjæring så var SG = 1.012
har ikke fått målt på nytt etterpå, men da er den muligens ferdig etter 14 dager da ?

Eg måler aldri under gjæringen lenger. Måler Og og Fg. Så lenge gjæringen startar normalt med nok gjær og O2, og temperaturen har vore under kontroll lar eg ølet stå to til tre veker før tapping uansett. Det som skjer i mellomtida er forsåvidt interessant men det er igrunn fint lite ein kan gjere for å påvirke det utan om temperaturkontroll. Og sjølv om Fg er nådd etter 5 dagar skal ølet stå minimum 10-14(ale) uansett.

ohenrikh skrev:
Takk for info.

har ikke fått målt på nytt etterpå, men da er den muligens ferdig etter 14 dager da ?

Det er ikke det mest heldige gjæringsforløpet. Du bør prøve å holde temperaturen stabil første to ukene, og heller øke den 3-4 grader tredje uka. Jojo temperatur stresser gjæren og kan føre til usmaker. Viktig at gjæren får gode arbeidsforhold og nok tid til å gjære helt ut og rydde etter seg.

SindreW skrev:
ohenrikh skrev:
Takk for info.

Det er ikke det mest heldige gjæringsforløpet. Du bør prøve å holde temperaturen stabil første to ukene, og heller øke den 3-4 grader tredje uka. Jojo temperatur stresser gjæren og kan føre til usmaker. Viktig at gjæren får gode arbeidsforhold og nok tid til å gjære helt ut og rydde etter seg.

Einig i at det ikkje er heldig at temperaturen synk under gjæringa, men det er ingen dum praksis å la den stige litt etter at stormgjæringa er over. Uansett: Temperaturen skal aldri synke, skal den forandrast så skal den stige. Men ikkje før stormgjæringa er på nedtur.

Det var nyttig informasjon - at temperaturen ikke skal synke, men holdes jevnt evnt stige litt.
må nok skaffe meg et kjøleskap - ....

Stusser litt på en ting. Satte en ale med 05 her. Første gang med den gjæren. Jeg hadde nok i rikelig  med gjær.
2 pakker på 25 liter. Ikke spør meg hvorfor. Det ble bare fristende å helle i alt.

Den startet greit og den går i grunnen greit enda :jaha: etter to uker i morra. Ikke så lenge mellom hvert plopp i låsen.
OG var 0050. Den smakte bra og har ingen synlig tegn til rakkerskap. Er ikke dette litt merkelig?
Jeg tenkte å la den stå en uke til.

Kansje litt på sidelinjen men jeg fant ikke noe mer egnet tråd.

Plopping kan komme av co2 som går ut av løysning. Om det er gjæringen som fortsatt pågår har du hatt lite gunstige forhold. For gammal gjær, låg temperatur, lite o2 ved gjærstart. Som eksempel.

ohenrikh skrev:
Det var nyttig informasjon - at temperaturen ikke skal synke, men holdes jevnt evnt stige litt.
Når man brygger med undergjær kan man etter ca. 2/3 gjæringsforløp (ikke gjæringstid) øke temperaturen fra f. eks. 9 grader til 13 grader i ca. to døgn. (diacetylrast). Deretter skal man senke temperaturen igjen til 9 grader. og la ølet stå til det er ferdig utgjæret. Jeg lar undergjæret øl stå i min. 3 uker helst 4 uker totalt.

Når er så 2/3 gjæringsforløp? Etter min erfaring med vørter som er kjølt ned til gjæringstemperatur, luftet til ca. 16-17 ppm. med oksygen og rett mengde gjær ved samme temperatur pitchet, for så å styre temperaturen i karet til 9 grader vil det være etter ca. 5-6 dager.

Andre har muligens fravikende erfaringer!

Det er m.a.o. ikke feil å la temperaturen synke etter diacetyl rast. Om en slik rast egentlig er nødvendig er at tema som diskuteres. Med rett temperaturkontroll, rett oksygenmetning og lang nok gjæringstid kan nok behovet diskuteres.

protto skrev:
Plopping kan komme av CO₂ som går ut av løysning. Om det er gjæringen som fortsatt pågår har du hatt lite gunstige forhold. For gammal gjær, låg temperatur, lite O₂ ved gjærstart. Som eksempel.
Ok. Takk for  svar. Har ikke sjekket dato på tørrgjæren. Tipper jeg ikke har klart å tilføre nok o2. Temp har jeg kontroll på.

BaardS skrev:
ohenrikh skrev:
Når man brygger med undergjær kan man etter ca. 2/3 gjæringsforløp (ikke gjæringstid) øke temperaturen fra f. eks. 9 grader til 13 grader i ca. to døgn. (diacetylrast). Deretter skal man senke temperaturen igjen til 9 grader. og la ølet stå til det er ferdig utgjæret. Jeg lar undergjæret øl stå i min. 3 uker helst 4 uker totalt.

Når er så 2/3 gjæringsforløp? Etter min erfaring med vørter som er kjølt ned til gjæringstemperatur, luftet til ca. 16-17 ppm. med oksygen og rett mengde gjær ved samme temperatur pitchet, for så å styre temperaturen i karet til 9 grader vil det være etter ca. 5-6 dager.

Andre har muligens fravikende erfaringer!

Det er m.a.o. ikke feil å la temperaturen synke etter diacetyl rast. Om en slik rast egentlig er nødvendig er at tema som diskuteres. Med rett temperaturkontroll, rett oksygenmetning og lang nok gjæringstid kan nok behovet diskuteres.

+1

Frode Granli skrev:
Stusser litt på en ting. Satte en ale med 05 her. Første gang med den gjæren. Jeg hadde nok i rikelig  med gjær.
2 pakker på 25 liter. Ikke spør meg hvorfor. Det ble bare fristende å helle i alt.

Den startet greit og den går i grunnen greit enda :jaha: etter to uker i morra. Ikke så lenge mellom hvert plopp i låsen.
OG var 0050. Den smakte bra og har ingen synlig tegn til rakkerskap. Er ikke dette litt merkelig?

kanskje litt på sidelinjen men jeg fant ikke noe mer egnet tråd.

Gjorde det samme på lørdag. Bare "måtte" bruke begge posene med 05. Laget en brown ale. Batchen står nå og koser seg på 19- 20 grader. Er det slik at den skal stå slik en uke før jeg setter batchen kjøligere den siste uken før karbonering/ flasking?

ErikSøl skrev:
Frode Granli skrev:

kanskje litt på sidelinjen men jeg fant ikke noe mer egnet tråd.

Gjorde det samme på lørdag. Bare "måtte" bruke begge posene med 05. Laget en brown ale. Batchen står nå og koser seg på 19- 20 grader. Er det slik at den skal stå slik en uke før jeg setter batchen kjøligere den siste uken før karbonering/ flasking?

Hvis du lar den stå ca to uker på den tempen så er du iallefall helt safe. Det er en enkel gjær som er lett å ha med å gjøre med tommelfingerregelen er to uker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

MrMalty ga meg 1.6 pk på 25l med OG 1.050 på en batch nå, så du har overpitchet litt, men det skal ikke bety noe. Iallefall minimalt. Verre med for lite.

--

ohenrikh skrev:
Hvordan (...) bør jeg måle SG på tanken?

Dette lurer jeg også på. Har hittil på mine 3 første brygg kun målt FG etter gjæring, rett før tapping på flasker. Når dere tar SG-prøver underveis i gjæringen, tapper dere bare fra krana på gjæringskaret, eller bruker dere hevert? Vil selvfølgelig unngå infeksjoner.

Tilbake
Topp