Malt på Felleskjøpet

janh

Norbrygg-medlem
Det er mulig å få kjøpt malt på Felleskjøpet Agri/Felleskjøpet Møre og Romsdal. Kanskje også andre Felleskjøp?

http://www.fk.no/trade/productview/926970
MALT (BYGG SPESIAL) 30KG

Best. Nr.: 91847430440

Varenavn                    Leverandør            Pris eksl. MVA    Pris inkl. MVA 
MALT (BYGG SPESIAL) 30KG MØLLEHUSET A/S    kr 578,00    kr 658,92

Jeg vet desverre ikke noe mer. Jeg har ikke prøvd det selv.

janh 

 
 
Det var vel ikke så fantastisk billig nei? Går ut fra at det dreier seg om finsk pilsnermalt av bare-sånn-passe kvalitet. Hvis man har muligheten til å få kjøpt f.eks. prima engelsk pale malt annetsteds, til tilsvarende eller lavere pris, blir neppe Felleskjøpet førstevalget. Men for all del, hvis man bor i nærheten av et av de de aktuelle FK-utsalgene (og dermed slipper frakt i tillegg), og har tenkt å brygge pils eller annet lyst øl som krever pilsmalt, så er dette kanskje et greit alternativ?
Går ut fra at folk poster her hvis de har/får erfaring med denne malten.
 
De kaller det for SPESSIAL da.. hva betyr det? Kan du sikke stikke innom og smak lukte på det? Men det bør være sinnsykt bra for å mache pris vi ordner på andre måter.
 
Har vore med å brukt det maltet. Det er varierande kvalitet trur eg. Det er uansett ferdigknust. Vanleg å bruke det på bondegårdane rundt om kring, slike som bryggar "tradisjonelt" heimebrygg, gjerne 2-300 liter om gongen.

-protto.
 
Ja, hvis det er ferdigknust forklarer det jo litt av prisen. Ikke alle hjemmebryggere har maltmølle. Men det går jo an å få ferdigknust malt fra andre leverandører også.
 
Ein gong eg var med å brygga med malt frå FK var det veldig mykje mjøl i maltet og vanskeleg å få klar vørter. Det var ein som meinte at maltet vart først knust, så fylt i svære konteinerar og så skipa og seinare pakka i sekker. Viss ein då fekk sekker som var pakka på slutten ville ein få med masse mjøl frå botnen av konteineren. Har og sett ved andre tilfeller at det blir svære "kaker" i gryta når ein kokar vørteren. Spørst om ikkje det er litt vel mykje protein i dette maltet. Det er iallefall ikkje nyknust.

-protto.
 
Jalle skrev:
Jeg lurer på om ikke denne malten er mer beregnet som dyrefór.

Lite sannsynlig, til den prisen!
Men jeg har hørt rykter om at de som drikker heimebrygg (helst fra norgesglass) av FK-malt og bakegjær i de indre fjorder kan bli ganske dyriske utpå kvelden ...  >:D
 
Eg har i dag vore i kontakt med Møllehuset som leverer malten til FK, og dei stadfestar at det er snakk om Viking-malt i frå Sverige. Dette sa han var same malten som Hansa og Ringnes brukar. Eg veit ikkje om det er eit godt teikn eller ikkje..  >:D Uansett er det vel då snakk om brukbar kvalitet?? På Sunnmøre får du heldigvis malten uknust  ;)
 
Vikingmalt leveres nok fra Sverige, men jeg er nokså sikker på at malten (eller kornet) egentlig er finsk. Lervig Aktiebryggeri har den samme malten, hvis jeg husker riktig. Det er altså en ganske kurant pilsnermalt det dreier seg om.
 
Sigmund skrev:
Vikingmalt leveres nok fra Sverige, men jeg er nokså sikker på at malten (eller kornet) egentlig er finsk. Lervig Aktiebryggeri har den samme malten, hvis jeg husker riktig. Det er altså en ganske kurant pilsnermalt det dreier seg om.

Vikingmalt er finsk!
Dugges Ale & Porterbryggeri bruker mye av den, har jeg sett.
Det burde borge for brukbar kvalitet...
 
Prisen på for 30 kilo hel malt var absolutt overkommelig. 460 kr. smakte godt gjorde den og.
blir nok produsert den del pils på sunnmøre neste helg! ;)
 
Nei, det er ingen overpris. Særlig hvis det medfører at du lipper frakt.
 
Er massa malt og få kjøpt på sunnmøre, er ett stort lager med basis malt på stranda, mylna i volda har til tider malt og.
 
Tilbake
Topp