Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel

Er'e noen som har erfaring med M31 Belgian Tripel fra Mangrove Jack's? Skal brygge årets juleøl i hælja, som i år blir en dubbel, og min lokale bryggesjappe var seff tom for wlp530.
Har brukt wlp550 i en patersbier og det blei ikke noe bra, uten at jeg veit hvorfor. Inntil jeg har finni ut av den gåta vil jeg helst bruke noe annet, og M31 skulle visst passe bra til trappist-øl.

Om noen har brukt M31 Belgian Tripel setter jeg altså pris på å høre hvilke erfaringer som ble gjort!

Har ikke erfaring med M31, men synes Fermentis "Abbaye"/"Be-256" har gjort tilsvarende jobb som wlp530 (etter min gane).

Postet en lignende tråd der jeg spurte om "wit-gjæren" fra Mangrove; Utgjæringen ble iallfall vesentlig dårligere enn med wlp400 i det tilfellet (gjorde en split-batch) - og selv om Mangrove-ølet ble anstendig det også, synes jeg nok kanskje ikke helt at det var sammenlignbart med det med wlp.

Har nettopp fått klar en belgisk blonde med be-256, og den ble god. Produserte noe svovel, men det er blitt borte. Gjæret greit.

Er'e noen som har erfaring med M31 Belgian Tripel fra Mangrove Jack's? Skal brygge årets juleøl i hælja, som i år blir en dubbel, og min lokale bryggesjappe var seff tom for wlp530.
Har brukt wlp550 i en patersbier og det blei ikke noe bra, uten at jeg veit hvorfor. Inntil jeg har finni ut av den gåta vil jeg helst bruke noe annet, og M31 skulle visst passe bra til trappist-øl.

Om noen har brukt M31 Belgian Tripel setter jeg altså pris på å høre hvilke erfaringer som ble gjort!
Hvor bor du??? Har 530 slurry du kan få.

Da blir det for langt, Drammen her.
Hehe, skulle gitt beskjed før jeg kjørte forbi med toget sist hælj ;)
Du får ha takk for tilbudet i alle fall!

Går for M31 og ser fram til intet mindre enn "... a fantastic complex marriage of spice, fruity esters, phenolics and alcohol. It is also very attenuative with a high alcohol tolerance making it perfect for a range of Belgian styles."

Hehe, skulle gitt beskjed før jeg kjørte forbi med toget sist hælj ;)
Du får ha takk for tilbudet i alle fall!

Går for M31 og ser fram til intet mindre enn "... a fantastic complex marriage of spice, fruity esters, phenolics and alcohol. It is also very attenuative with a high alcohol tolerance making it perfect for a range of Belgian styles."

Har du ei oppdatering på korleis dette fungerte? Sitter og lurer på den samme gjæren til ein klone av Kinns Bøvelen.

M47 er for øvrig en mye bedre erstatter for 530/3787 enn det M31 er - det eneste problemet er at den ikke takler noe særlig alkohol. Min ga seg på 6-7%, da var jeg bare på 70% utgjæring. Da ble det Brett C...

...men skal du ikke lage så sterkt øl er den veldig fin!

Har du ei oppdatering på korleis dette fungerte? Sitter og lurer på den samme gjæren til ein klone av Kinns Bøvelen.

Tja, tror egentlig ikke jeg kan gi noe godt råd angående den gjæren. Jeg brukte den i en dubbel, men dubbelen fikk en usmak jeg har fått i flere ulike øl og jeg tror ikke usmaken har noen direkte sammenheng med denne spesifikke gjæren. Det jeg kan si er at den gjærer godt ut, så forvent lav FG om du går for den.

Regner med denne tråden er relevant fremdeles.

Har akkurat satt et brygg med M31. Rehydrerte 2 pakker gjær i vørter i en time på ca 22 grader. OG var 1072, og forventet FG, i følge Beersmith, skal være 1012. Har stått i 2 døgn på 21.6 grader.

Det så lovende ut i starten. Begynte å boble noen få timer etter brygget var tappet til gjæring. Så har det gradvis dabbet av. Det er liv i gjærlåsen, men hadde ikke regnet med det skulle avta etter 2 døgn. Står en amber ale med US-05 å gjærer i tillegg, og den er det mye mer futt i etter 3 døgn på gjæring.

Fikk litt panikk i forhold til M-31 brygget, og temperaturen er nå i dag justert opp til 23.1 grader. Temperatur stripsen på gjærkaret viser 24 grader i grønt og 26 i blått. Litt usikker på hvordan denne stripsen skal tolkes, men antar det er 24 som er det som er mest korrekt. Jeg bruker Speidel kar, som har en gjærlås hvor det kreves litt mer action for å indikere gjæring enn i boble-låsene.

Jeg har ikke målt SG foreløpig, men tar en måling etter 3 døgn.

Tålmodighet..

Først. Rehydrering bør gjøres i vann, ikke vørter.

Nummer to. Du bør ikke rehydrere mer enn en halvtime, hvorfor er jeg litt usikker på, men antar at kanskje gjæren begynner å tære på egne næringsreserver hvis den blir rehydrert lenge, uten å få noe mat å tygge på.

Du pitchet passe varmt, uten "skikkelig" rehydrering, så gjæren har sannsynligvis gått rett på byen og begynt å ha i seg sukker med stor vigør. Da går det fortere, og to dager med god aktivitet for å så dabbe av høres helt forventet ut. Men, slik praksis kan føre til mer usmaker, som må ryddes opp i. Hvis gjæren klarer å rydde opp i det er det forsåvidt greit.

Tålmodighet..

Først. Rehydrering bør gjøres i vann, ikke vørter.

Nummer to. Du bør ikke rehydrere mer enn en halvtime, hvorfor er jeg litt usikker på, men antar at kanskje gjæren begynner å tære på egne næringsreserver hvis den blir rehydrert lenge, uten å få noe mat å tygge på.

Du pitchet passe varmt, uten "skikkelig" rehydrering, så gjæren har sannsynligvis gått rett på byen og begynt å ha i seg sukker med stor vigør. Da går det fortere, og to dager med god aktivitet for å så dabbe av høres helt forventet ut. Men, slik praksis kan føre til mer usmaker, som må ryddes opp i. Hvis gjæren klarer å rydde opp i det er det forsåvidt greit.

Takker for råd og tips.

Da skal jeg slutte å rehydrere i vørter. Leste en gang at dette skulle være bra greier, men undersøkte ikke noe videre etterpå.
Det ut som det er litt mer liv i gjærlåsen nå, så det kan ha hjulpet å øke temperaturen litt. Eller kanskje det er akkurat likt, og jeg ser det jeg vil se......

Går det an å helle vørteren over i nytt gjæringskar med ny gjær hvis FG blir alt for lav?

Takker for råd og tips.

Da skal jeg slutte å rehydrere i vørter. Leste en gang at dette skulle være bra greier, men undersøkte ikke noe videre etterpå.
Det ut som det er litt mer liv i gjærlåsen nå, så det kan ha hjulpet å øke temperaturen litt. Eller kanskje det er akkurat likt, og jeg ser det jeg vil se......

Går det an å helle vørteren over i nytt gjæringskar med ny gjær hvis FG blir alt for lav?

Bare la den stå. Med så god aktivitet så tidlig så bør du la den få tid til å rydde opp i rotet sitt.

Tilbake
Topp