Mottrykk som gjæringsstopp?

Jeg vil anta at jeg er en sterk kandidat til "Dagens dummeste spørsmål"; men here goes:

Dersom man ønsker å avslutte gjæringsprosessen før den stanser av seg selv (i dagens konkrete tilfelle for å beholde en viss søthet i en cider, som ellers vil bli litt i overkant tørr), kan mottrykk benyttes?  Jeg tenker da at man overfører den nesten utgjærede væsken til fat og trykksetter med "kunstig" CO2.  Vil dette "mottrykket" hindre full utgjæring eller kun ende opp med knusktørr, overkarbonert drikk?

MVH

MM
 
Det er ikke en god idé å stoppe gjærens arbeid før det er fullført. Får den ikke tid til å fullføre jobben, vil den etterlate en del stoffer som potensielt kan være ødeleggende for smaken i ølet, f.eks. diacetyl og acetaldehyd. Om man ønsker en sider med sødme, er det nok bedre å tilsette gjærstopp etter endt gjæring, for så å ettersøte.
 
Dette er en interessant bruk av Le-Chaterliers prinsipp (at likevekter vil motsette seg enhver ytre påvirkning), men det stemmer nok som gustavf og Gahr sier, at det ikke vil stoppe gjæringen. Gjæringen vil fortsette fordi den begrensende faktoren er mengden sukker tilgjengelig og ikke trykket av CO2, siden når du gjærer så har du ca 1 bar CO2 over ølet ditt og det er ikke dette som stopper gjæringen  :biersmile:
 
Tilbake
Topp