Muntons 15 kilos-maltekstrakt

Erlendso

Dommer
Noen som har prøvd disse store kannene med maltekstrakt?

Når jeg begynte min hobby kjøpte jeg maltekstrakt i "løsvekt" (dvs. fyllt opp i 2.5 kilos plastkanner), og ble forferdelig skuffet i og med at dette trolig var oksidert. Sluttproduktet  smakte ihvertfall Hubba Bubba. 

Siden dette kun vil bli brukt til en og annen starter, og eksperimentelle brygg, er det kjekt å vite om Muntons Light Ekstrakt står seg en stund eller ikke. 15 kilo er mye å bruke opp på en gang.
Hvor mye er det som skal til for at maltekstrakt oksiderer eller på andre måter blir dårlig?
 
Flytende maltekstrakt bør være ferskest mulig. Hvis du ikke skal bruke det opp svært kjapt (og det skal du vel kanskje ikke?), ville jeg ha styrt unna. Har til og med hørt om tilfeller av botulisme i gammel maltekstrakt! Men sjansene for det er vel heller mikroskopiske. :) Hvis du bare skal bruke det til startere, ville jeg ha holdt meg til spraymalt. det er lett å veie opp, og griser mindre enn flytende. I en tett beholder/pose holder det seg meget bra i fryseren.

Tappet forresten kölschen min i går. OG 1051, FG 1010, 30 IBU. Gleder meg til å parallell-smake med din!
 
Thanks, det var det jeg var redd for. Prisen er hyggelig da, ca. 500 kroner for 15 kilo. Men slike volum blir det nok ikke! Holder meg nok til spraymalt for startere, og kanskje 1.8 kilosene til eksperimentering på dager jeg har dårlig tid!

Jeg og tappet kõlschen på fat i går. Meget god utgjæring, endte på 1.008. Tror du vil merke Cascade-smaken! (Kanskje ikke akkurat tysklands' signatur-humle? ;D)
Satte forresten et nytt brygg på gjærkaken med det samme. Dette blir en "Amerikansk pale ale" med tysk gjær. Litt bastard-brygging her i gården for tiden. 
 
I og med at jeg ikke visste bedre, så kjøpte jeg 4 kanner av Petit mens de ennå holdt til i Bergen.  Og det siste ble ikke brukt før i sommer, men ølet har blitt godt allikevel.  Tror det er tre ting som er viktige.  Først at kannen ikke er eldgammel og har vært lagret varmt før du kjøper den.  Etter kjøp bør den oppbevares på kjøl, og åpnet kanne bør brukes opp i løpet av rel kort tid.  For egen del tok det nok opptil 3-4 måneder - men som sagt gikk det meget bra. 

Prøv og hør med Per Inge Haavik, post@olbrygging.no Han selger mye extract og gir oss medlemmer 10% på allerede bra priser, se bare hva han skriver til meg: 

Jeg har bestilt 2,5 liters kanner (det blir 3,75 kg maltekstrakt), men har nå kun 4 liters kanner som blir 6 kg maltekstrakt. Jeg selger 6 kg kanner for 200 kr stk. Kjøper du 2 koster det 350 og 4 kr 600. Frakt kommer på 110 for en kanne, 125 for 2 kanner og 150 for 4 kanner.

Blir ikke dette 600 kr + frakt for 24 kg da?  Eller 540 for medlemmer.  Vet ikke hvor mye han skal ha for 2,5 literne ennå, men han har ikke annet enn amber og mørk på lager akkurat nå.  Han skal bestille inn lys og extra lys, og jo flere som etterspør jo fortere går vel akkurat det?  Du er jo i Bergensområdet, ikke sant.  La oss ta inn 24 kilo eller mer, og så deler vi på det.  Jeg vil foretrekke 2,5 literene, men er åpen for 4 litere også.
 
Tilbake
Topp