Som så mange andre syntes jeg at #500 er et fantastisk øl og jeg kunne godt tenke meg å brygge en klone en gang. Det er mulig at forumets søkemotor ikke er er så god med tall/bryggets navn, jeg finner hvertfall få tråder der dette ølet diskuteres. (Dette overasker meg)
Det som slår meg med dette ølet er munnfølelsen, aldri har jeg smakt noe lignende. Jeg syntes at netopp dette gjør at den overgår #100 med god margin.
Utover denne informasjonen, er det noen som har prøvd seg på en klone av denne og ønsker å dele sin oppskrift, eller som kan sette fingeren på hva som skal til for å oppnå denne type munnfølelse?
Det som slår meg med dette ølet er munnfølelsen, aldri har jeg smakt noe lignende. Jeg syntes at netopp dette gjør at den overgår #100 med god margin.
Antar at det er havre og rug som i hovedsak bidrar til den gode munnfølelsen, i tillegg til riktig vannjustering.When Nøgne Ø decided to make its 500thbatch of beer, it was quickly established that the key numbers would be 5 malts, 5 hops, 10% alcohol and 100 IBUs. The result is an incredibly rich and hoppy Imperial IPA. Malty enough to be almost a barley wine, but intensely fruity, mainly because it is dry hopped with generous amounts of Nelson Sauvin hops from New Zealand.Ingredients: Malted barley, malted wheat, malted rye, malted oats, Chinook, Simcoe, Pacific Gem, Centenneal and Nelson Sauvin hops, English ale yeast and our local Grimstad water.
Utover denne informasjonen, er det noen som har prøvd seg på en klone av denne og ønsker å dele sin oppskrift, eller som kan sette fingeren på hva som skal til for å oppnå denne type munnfølelse?