OG utrolig lav på RIS

Skulle brygge en Russian Imperial Stout idag, der OG var beregnet til 1115. Jeg endte opp med 1074.
Mesket med 2,5L vann/kg malt, 90 min mesk, 30L til kok, 90 min kok, fikk 24L til gjæring, grainbill ser slik ut:

Pale - 7,25kg
Krystall 60 - 1,35kg
Münchener (mørk) - 1,35kg
Flaket hvete - 0,7kg
Caramunich 3 - 400g
Sjokolade(900EBC)- 450g (var kun med på skyllingen)
Roasted Barley - 350g (var kun med på skyllingen)
Special B - 350g

Jeg har gjort noe forferdelig galt eller oversett noe, innspill :)?
 
Det er vanlig med store grainbills. Du kan kompensere. F.eks med mer malt eller mer skyllevann og lengre kok, eller spraymalt.
 
Dette så litt labert ut, hva var meskeeffektiviteten din? Mesketemperatur? Skyllemetode? Skylletid? Knusegrad på malten?

OG 1.115 er en drøy OG å oppnå uten ekstraordinære effektivitetstiltak. Mye malt i forhold til totalt vannforbruk gir ofte lavere effektivitet en beregnet.
En måte å kompansere for dette er å øke den totale avdampingen på en eller annen måte, da stiger vannforbruket.
Lav mesketemperatur, som man gjerne benytter i så store øl, gir langsom konvertering av stivelse.
 
Knusegraden på malt er jeg usikker på, de knuser den for meg der jeg handler lokalt. Meskeeffektiviteten er jeg usikker på, jeg har akkurat gått over på grainfather, må få sett nærmere på det. Mesketemp 69*C. Skyllemetode flysparge, skylletiden er ca 25 min. Vurderte lenge å koke videre men gidder ikke koke til i mårra tidlig og få igjen 16 liter vørter :D valget av mesketemp var fordi jeg har lest i mange andre oppskrifter at denne var brukt, ikke fordi jeg visste at 69 var beste valget, så er det på det rene. Det blir vel smakende stout åkke som det blir 10% eller ikke :)
 
Kok opp en dose DME og tilsett under stormgjæringen så blir det så bra så! Grainfather vet jeg ingenting om å bruke, men 0.5l pr min undre skyllingen har passet i alle mine oppsett.
69 er jo relativt høyt så da er det ikke temperaturen/mesketiden vil jeg anta.
Dersom man koker lengre, så betyr ikke det at man får mindre volum. Man kan fortsette skyllingen og tilsette mer vørter underveis....

Fikk du virkelig 12 kg i en grainfather?
 
Gitt at alt annet er likt, så synker effektiviteten når man øker maltmengden. Dette skjer fordi man får mindre vann pr kilo malt totalt. Når man dobbelmesker så øker denne effekten fordi det allerede er sukker i vørteren på runde 2.

Har aldri brukt GF men synes det var rart at man ikke skulle få maks OG på mer enn drøye 1.070
 
Skal forske litt mer på hva jeg kan ha gjort galt, ta til meg tips, og prøve å treffe høyere en annen gang :) takk for svar!
 
Beersmith sier meg at OG her skulle bli 1110, den ble 1074. Når den sier 1034 FG, skal jeg ta det med en klype salt, eller er det i rette området? Hva slags utgjæring kan jeg forvente her, i.o.m at dette ikke gikk som først tenkt :) ?
 
Brukte en starter av wlp013 som var 2.5L inn i en 3L, inn i en 0,5L som ble pitchet på høy aktivitet, hvis dette er relevant.
 
Tilbake
Topp