Ølkjøler

TorErik

Norbrygg-medlem
Jeg har et par spørsmål. Har en ølkjøler stående og har erfart følgende.

Tok et fat med hveteøl ut av kjøleskapet som var karbonert på 6 *C og ca1bar. Tappet med Picnic kran og perfekt flow/ingen skum problem.
Dette ble satt i romtemp 20ish *C og fortsatt med ca1 bar. Ølkjøler stilt på 6*C og forsøkte å tappe. Skum, skum og bare skum. Når skummet la seg var ølet helt flatt.

OK. Var ganske tykke slanger på denne kjøleren så jeg byttet disse til de som man bruker på Picnic kraner(skumdempende) med John Guest overganger i begge ender.

Fortsatt bare skum. Trodde jeg kanskje nå hadde for høyt trykk i fatet da det nå viste ca 1,5 bar. Koblet av CO2 og "tømte" fatet over flere dager. Kom meg ned i 0,9-1,1 bar og fatet med innhold er nå i romtemp. Fortsatt bare skum/flatt øl.

Resultat var at en 10 liters fat ble sølt bort på prosjektet.
Nå har jeg en Kølsh stående i romtemp med CO2 tilkoblet. Leste at i romtemp så trenger ølet mer CO2 en når det er lagret kaldt. Satte derfor på 2 bar( stått siden fredag.)

Hva bør jeg gjøre for å lykkes med prosjektet. Er ikke så sugen på å sløse bort mer godt øl.

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    142,3 KB · Sett: 106
Dette forumet har akkumulert mye kunnskap, men kan være litt ”dødt” fra tid til annen. FB-gruppen ”For oss som brygger selv” gir veldig god respons på spørsmål som dette. Har vært endel fjas der tidligere, men moderatorene har strammet inn.

Tilbake
Topp