Saaz og Tettnanger, trenger forslag til brygg

Har igjen mye tettnagner og noe saaz humle etter forrige brygg. en wit, med 3463 forbidden fruit. kom på flaske i går og luktet nydelig. kunne eventuelt laget en ny hveteøl, samme oppskrift med prøve en annen type gjær. Belgian Abbey 1214 ser jo interessant ut, men er egentlig gira til å prøve noe helt annet. så, noen ales som passer til humlen jeg vil bruke opp? (savner egentlig en oversikt over hvilken humletyper som er mest vanlig brukt til forskjellige ale/lager)

Vi har brukt saaz i både brown ale og krydret juleøl, med stort hell, så lenge du ikke er ute etter 100% typeriktighet, kan du vel putte den i det meste. Ellers passer den vel best i lyse, lager-aktige ales, som jakobsen saaz blond (kanske for lik wit'en din med en blond?) eller bare en enkel pale ale.

Du kan brygge samtlige belgiske ale-typer med de nevnte humlene. Ellers er det jo bare å kjøre på med det du måtte ønske. Det blir øl uansett!

En veldig kjapp og generell oversikt over hvilke humletyper som tradisjonelt brukes i forskjellige øl:

Amerikanske ales:
Alle "sitrushumler". F.eks. Amarillo, Cascade, Centennial, Chinook, Citra, Columbus, Simcoe. I amerikansk ale som ikke skal ha utpreget sitrusaroma, Willamette, Crystal

Britiske ales:
Engelske typer. Challenger, Fuggles, Goldings, Brewers' Gold, Target, Northdown, First Gold, Styrian Goldings (som egentlig er Fuggles dyrket i Slovenia)

Belgisk ale:
Engelske og kontinentale typer, stort sett alle vil fungere, men ikke så vanlig med høyalfahumle.

Tysk ale/weissbier:
Hallertauer Mittelfrüh, Spalt, Hersbrücker, Tettnanger, i mindre grad Saaz.

Tsjekkisk lager:
Saaz (men annen kontinental humle kan også gå an).

Tysk lager:
Hallertauer Mittelfrüh, Spalt, Tettnanger, Hersbrücker.

Internasjonal lager:
Kontinentale typer.

I tillegg har man en del nøytrale høyalfatyper, f.eks. Magnum, som ofte brukes som bitterhumle. Denne fungerer i de fleste øl, siden den er relativt smaksnøytral. Kan brukes både i lager og i ale.

Som du ser er det egentlig relativt enkelt å velge humle utifra ølets opphavssted. Man har tradisjonelt brukt lokale ingredienser, og i ølbryggingen har det dannes "skole" for hvilke humletyper som brukes i forskjellige øl.

takk for respons! ja, vet man kan jo mixe og blande som man selv vil. jeg er  egentlig altfor opphengt i oppskrifter og "hva som er standard". men som ingeniør og realist så er det av min natur å tenke sånn. ta noen pils neste gang jeg bestiller varer, da slipper kanskje kontrollmaniet 8)

Tilbake
Topp