Slurry

Mc.

Norbrygg-medlem
Hvor mye gjær kan en si det er av denne slurryen. Tenker ikke på ml, men prosentvis. Fikk 4 slike glass av å vaske det som lå på bunnen av en 22 liters batch. Skyllet med litt vann en gang. Lot det bunnfalle i 20 minutter og fordelte det som var over det tyngste laget på 4 glass. Trodde jeg skulle få mere av det lyse rene gjærlaget. Er 50 %for story estimat?

Vedlegg

• 20161128_211237.jpg
    20161128_211237.jpg
    128,1 KB · Sett: 117
må nok vaske litt bedre;)ser ut som mere trub og humlerester enn gjær. Det som er "snadderet" er det midterste laget med gjær. Etter skylling heller du over i ny beholder og lar bunnfallet ligge igjen, gjenta dette før du heller over i bokser til lagring. Da bør du få med renere gjær. Jeg hadde Ikke brukt dette

Er det ikke det øverste hvite laget som har flest gjærceller ? Har allerede laget vørteren og venter på avkjøling. Det kan ikke være verre enn å helle ny vørter over gjærkaka som enkelte gjør. Nå har jeg tatt bort det grøvste truben og delt resterende på 4. Skal brukes på en 12 liters batch.
Vasket mere før, men etter å ha lest om flere som bare vasket en gang for å minimere sjangsen for infeksjon så tenkte jeg å prøve dette.

Ser det et en del grums nederst i erlenmeyer kolben. Hvis jeg rister godt etter at starteren et ferdig og lar den stå 10 min før jeg dekanterer så skulle vel det gå bra? Laget 2 startere, men tror jeg bruker bare den ene. Den skal brukes til samme øl som den kom fra (Solsnu). Den andre tenkte jeg å bruke til en strong ale. Neste års juleøl. Tror heller jeg bruker en pakke us-05 på den. Holder nok i massevis på en 12 liters batch.

Når du vasker så har du all gjæren i suspensjon, den som synker først, vil også gjøre det under gjæring, og samme med den som synker sist. Får du kun topplaget feks så kan du få gjær som ikke flokkulerer særlig a la hveteølgjær. Det meste funker, men tenker best praksis. Med god hygiene og rutiner er det liten sjans for infeksjon. Ligger masse info på vask her, så bare å prøve deg frem

• Like
Reaksjoner: Mc.
Hvis du gidder, kan du høre hva Chris White sier om vasking av gjær. Vel verdt den tiden det tar, mye nytting i denne videoen:

Har lest en del og det er vel slik at en skyller med vann, lar det stå ca 15 min for så å dekantere. Gjerne i noe høyt og smalt. Lar det stå noen timer for så å helle vekk vørteren som ligger øverst. Deretter dele resterende i passende glass.
Det jeg gjorde skulle vel ikke gi så mye forskjellig resultat. Blir mere vørter på toppen, men gjærmengden skulle bli den samme. Når det er sagt så var det temmelig mye trub som du sa. Jeg ristet opp begge starterene og lot de stå 15 min før jeg dekantererte og fikk bort truben. Ser mye bedre ut nå.

Hvis du gidder, kan du høre hva Chris White sier om vasking av gjær. Vel verdt den tiden det tar, mye nytting i denne videoen:

Skal kikke på den mens jeg vasker flasker neste gang :). Propper på ørene så jeg hører hva mr. White sier.

Tilbake
Topp