Smoked Imperial Stout

Hei,

Tenkte jeg skulle prøve meg på en stout med røykpreg. Ser dette fornuftig ut?

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
2,10 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,0 EBC)        Grain        1        52,5 %       
1,00 kg              Smoked Malt (5,4 EBC)                    Grain        2        25,0 %       
0,60 kg              Barley, Flaked (3,3 EBC)                Grain        3        15,0 %       
0,30 kg              Black Barley (Stout) (985,0 EBC)        Grain        4        7,5 %       
50,00 g              Challenger [7,80 %] - Boil 60,0 min      Hop          5        67,5 IBUs   
0,50 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        6        -           
1,0 pkg              SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast        7        -           

Mash Schedule: BIAB, Medium Body

Hvor mye øl skal dette bli?
Hvilken OG sikter du på?
Hva slags Røykmalt er det?

Jeg regner med at du skal brygge ca 10 liter?
Om dette er Weyermann sin røykmalt vil du få et veldig tydelig røykpreg.
Tror kanskje jeg ville lagt meg litt lavere på den som en begynnelse. Feks 10 - 15 prosent

Oooops, glemte noen opplysninger.

Dette skal bli 10 (+ 2 liter trub) liter. Røykmalten er kjøpt på bryggselv.

I henhold til brewsmith ender jeg på 1086.

10-15% blir da 4-600 gram. Hvor kraftig vil da røykpreget bli?

Jeg har desverre ikke prøvet Bestmalz sin røykmalt, så det vet jeg ingenting om.
Det er litt skummelt med røykmalt, fordi det er så store forskjeller på de forskjellige typene.
Jeg tror dog Bestmalz sin er av den beskjedne sorten. Jeg ville googlet litt om jeg var deg.
Lykke til:)

Jeg har brukt en del av røykmalten til Mestmaltz å den er potent men langt fra extrem.
Brukte 25% i en røykt pale ale å det ble snadder. God røykaroma som muligens skal litt til at ganen vender seg til. Men etter du har drukket ei flaske er det bare nydelig. Ribs fra smokey mountain å røyk øl er herlig!!

Prøv dere fram, tror det blir merkbar røyk aroma ved bruk over 10% ellers så vil den nok bare gi et nytt lag med aroma til Stouten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har endret litt på oppskriften, og ender opp med å gå bort fra tørrgjæren.

Beregnet OG er 1106. Hvilken gjær bør jeg bruke?

Tilbake
Topp