Stjerneanis i porter, noe håp til jul?

Satte 23 liter juleporter med krydder, 2 nellikspiker, en knivsådd kanel og ein stjerneanis litt ut i oktober og den har nå stått på flasker i ca 3 veker.

Smaken er heilt krise, stjerneanisen dominerer fullstendig, prøvde ei flaske for etter to veker også, da var den enda verre. Er det nokon kjangs for at det roer seg tilstrekkelig til jul?
 
Det beste du kan håpe på er at du blir vant til den om du drikker mye av den gjennom advent.[1]

---
[1] Jeg aner ikke hva jeg snakker om.
 
Jeg satt en for 4-5 år siden med 2 stjerneanis (eller så, lenge siden nå..) på 20 liter. Har tatt vare på noen for å se hvordan den forandrer seg fra år til år, men fortsatt er det som å drikke hostesaft...

Har ikke brukt stjerneanis i øl siden...
 
Etter min erfaring så trenger krydder i øl veldig lang tid før den er merkbart nedtonet. Tror nok din øl vil smake så og si akkurat det samme til jul som den gjør nå. Til neste jul så har det nok blitt mindre smak av krydder. Slik lærte jeg at øl er best uten krydder.
 
OK, eg har normalt kun hatt krydder i siste 5 min. Alternativt kokt te på dei i tilsvarande periode. Om du har tørrkrydra i nokre dagar vil eg tru det er hovudårsaka til stjerneanis-ODen.
 
Tilbake
Topp