Tilføring av oksygen

Grove

Norbrygg-medlem
Er det noen som har gjort seg noen tanker om hvorvidt man bør tilføre oksygen *før* eller *etter* at man tilsetter gjæren? Jeg har sålangt vært litt fra og til hvorvidt jeg rister på tanken før eller etter at gjæren havner i tanken. Når jeg leser andres synspunkter på dette virker det nesten som om det er viktig at man rister *før* gjæren går i tanken.

Hmm. Jeg kan egentlig ikke se helt den store viktigheten av dette. Det som åpenbart *er* viktig er å ikke tilføre oksygen etter at gjæringen er kommet i gang.
 
grove skrev:
Er det noen som har gjort seg noen tanker om hvorvidt man bør tilføre oksygen *før* eller *etter* at man tilsetter gjæren? Jeg har sålangt vært litt fra og til hvorvidt jeg rister på tanken før eller etter at gjæren havner i tanken. Når jeg leser andres synspunkter på dette virker det nesten som om det er viktig at man rister *før* gjæren går i tanken.

Hmm. Jeg kan egentlig ikke se helt den store viktigheten av dette. Det som åpenbart *er* viktig er å ikke tilføre oksygen etter at gjæringen er kommet i gang.

Jeg har en strålesamler i rustfritt stål (sånn som sitter på kjøkkenkrana, vettu) på enden av slangen fra vørterkjelen, og passer på å ha litt fallhøyde ned i gjærspannet. Fungerer strålende(!).
 
Da er du blant dem som tilsetter gjæren *etter* at man har tilført okygen. :)
 
Man bør nok tilføre oksigen før gjæren blir tilsatt. Det går sikkert greit å gjøre det etterpå, men før gjæren har begynt merkbart. Altså, har du akkurat tilsatt gjær men har du glemt å belufte vørteren, og det har liksom bare vært en time siden gjærtilsetningen, da ville jeg uten videre bare ta sjansen. Men dagen etterpå: nope...
 
Tilbake
Topp