Tining av humle

Halloen alle sammen! Har vore lite aktiv på bryggefronten, då eg har vore utan fast bopel sidan April, men no har eg endelig flytta inn i nytt hus. Hadde fyrste bryggedag i går. Eg har etter kvart fått eit godt utvalg av humle i frysen, og i går bestemte eg meg for å nytta blomst. Problemet var at den frosne humla var særs vanskeleg å få ut av vakumpakken. Tiner de humle før bruk? Kan den frysast igjen etter opptining? SKal eg oppbevara opptint humle i kjøleskapet?
Mvh
Roffe

Har gått over til pellets for et par år siden, men forstår var du sikter til. Selv brøt jeg humla fra hverandre hvis jeg skulle bruke bare deler av nedfrosset humle, og kniv har også vært brukt. Jeg foretrekker å lagre all humle i fryseren, og å unngå opptining som ikke skal brukes, men vil ikke tro det er noen krise om du skulle gjøre det eller oppbevare den i kortere tid i kjøleskap.

Oksidering er som regel det som forringer humlen, noe som bremses opp ved lave temperaturer og å unngå tilgang til oksygen (luft), særlig ved lengre lagring.
Enkelte går lengre ved å vakuumpakke humle, eller legger den på glass, og/eller bruker CO2 eller nitrogen for å fordrive oksygen fra forpakningen, selv presser jeg ut luft og tetter posene jeg legger i fryseren med "poseklemmer", og synes det fungerer fint.

Tilbake
Topp