Tråden om CaCl / SO4

Miguel

Norbrygg-medlem
Vi har ingen dedikert tråd til dette, tenkte å ta litt initiativ.

Jeg har kjørt 5 Caso4 og 98 Cacl. PPM that is.Likte det litt først, men not so much etter x brygg nå lengre. Det er det amerikanerne vil kalle "cloyingly" sweet. Det er så rundt og så fyldig at det er helt sjukt. En Hefe med FG på 1.011 ble WAY tjukkere enn en RIS som stoppet på 1.032, som ikke ble justert i det hele tatt.. pH = ca 5.2 i romtemp som vil si ca 5.1 - 5.0 i mesk.

Innspill, tanker? Dette er et interessant tema som ikke har noen egen tråd enda..

Sist redigert:
Vannjustering har vel mer effekt på pH og hva som fremheves av smaker, og det kan gi en egen mineralkarakter. Det er balansen mellom disse som gir utslag, mer enn mengden. 5ppm er ingenting, for å få en merkbar effekt bør man over 50ppm. Dvs at du i prinsipp har kun kalsiumklorid med et 5/98 forhold. Det vil løfte frem maltkarakter. Utfra hva du skriver så oppfatter jeg det som om du bruker en standard tilsetting, jeg liker å gjøre ulike tilsettinger for hver type. Her finnes det noen ulike teorier, men utgangspunktet er at resten av oppskriften på en øl ble til utifra vannkvalitet i et område. Crystalmalt vil senke pH mer enn pale malt, og en oppskrift med mye mørk malt trenger en helt annen justering enn en pils. Spennende tema, håper på en lang og innholdsrik tråd.

Man han ikke ppm av CaCl osv. Hvis man bruker vannkalkulatoren til brewer's friends e.l., finner man at ppm er separat for alle disse stoffene, og både CaCl og CaSO4 bidrar med Ca, naturlig nok. Klorid/sulfat forholdet pleier jeg å holde 1:1 med mindre nor spesielt skal fremheves, som i IPA.

Men burde ikke tråden omhandle karbonater også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, og magnesium. Men sist jeg begynte å diskutere vann ble tråden flyttet til medlemssiden. Dette er vel egentlig ikke noe å forvirre nybyggere med, nok å tenke på alikevel, og dette er det siste å bekymre seg for, kanskje moderator tar en flyttesjau?

Nei, hvorfor må tråden flyttes?
At den kanskje ikke er viktig for nybegynnere er greit men emnet må vel kunne
sortere under generellt.
(Og TS har tilsynelatende ennå ikke somlet seg til å melde seg inn:p)

Det er fryktelig mye som virker inn på opplevd maltsødme, så jeg vet ikke om jeg ville skylt på 98 ppm Cl- for at en hefeweissen ble for søt, med mindre du også tester uten CaCl2 og får et helt annet resultat.

Jeg har brygget disse tidligere men uten den justeringen og de ble langt fra like fyldige. Alle ølene på det nye oppsettet har blitt slik, utenom RIS hvor jeg ikke brukte noe.

Jeg justerer pH forskjellig fra brygg til brygg, ut ifra hvor mye syre som må til etter ha tilsatt 0.15g/l CaCl.

Skal lage en IPA så fort jeg får tid og da skal jeg forandre på tilsetningen. blir den "vanlig" så konkluderer jeg med at det er CaCl som har en mildt sagt overraskende enorm effekt.

Tilbake
Topp