Tradisjonsøl på vinmonopolet

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
I septemberslippet 2025 har Vinmonopolet tydeligvis hatt en tender (ikke undersøkt nøyaktig via moblofon på fjellet) med at norske tradisjonsøl-ish skal på. Hva har folk funnet?

Så langt har brodern og jeg funnet:

Ægir Maltøl: einer, men masse spedialmalt med rart brentpreg og rar sukkersødme. For norsk traddisøl eller traddisinspirert? Terningkast 3.

Bådin Arctic Farmhouse 02: belgisk blond med diacetyl og uren gjæring med fusel. Terningkast 2.

Jåttå Brekkas: Flott gammelmann-eastcoast IPA med kilovis utenlandsk humle. Hva er norsk i smaken? Aner ikke, men god gammelmannsipa som savner litt karamell. Traddis: 1. GMIPA: 4.

7fjell Skog&mark: Lys malt og gjær som ikke har det bra. Humle forsvinner umiddelbart. Noe einer. Det er krangling i kåken om det bare er rar tyggegummi eller om det er aromaen en får når en lager piggdekk for motorsykkel selv med å borre hull i dekket med dremel. Vi er ikke der, men enes om uren gjæring og fusel. Terningkast: 2.

Tror ikke det er tradisjonsøl, men India Pale Ale med disse spesifikasjonene:

1) Nytt produkt fra norsk bryggeri, ikke tidligere lansert i Vinmonopolet eller Horeca
2) Basert på 100 % norsk malt (bekreftelse fra bryggeri skal vedlegges tilbudet)
3) Min. 5 % alkohol på emballasje

Joda, der var det en på norsk gårdsøl også:

1) Stil: Norsk gårdsøl
2) Basert på 100 % norsk malt (bekreftelse fra bryggeri skal vedlegges tilbudet)
3) 100 % av ølet skal fermenteres med kveik (bekreftelse fra bryggeri skal vedlegges tilbudet)
4) Min. 6 % alkohol på emballasje

Jeg synes forresten det er litt synd at Vinmonopolet bruker BJCP som spesifikasjon, og ikke en gang på norske gårdsøl ser de til Norbrygg.

Tilbake
Topp