Twisted Farmhouse Ale

I våres var jeg innom Vin & Bar og handla. Da fikk jeg med meg noe gratis gjær fordi den var gått ut på dato. Han hadde flere forskjellig, men valgte Wyeast 3726 "Farmhouse ale" helt tilfeldig. Jeg visste ingenting om denne før jeg leste på nettet.

Den gikk ut på dato ca august 2008. Jeg "smacket" den på fredag for å se om det var noe liv i den..
Og jo da, dagen etter var den som en ballong... Jeg lagde meg ett minibrygg/starter på ca 1l  med moss maltekstrakt som jeg satt på varmegulvet på badet, inntullet i et håndkle..
For de som ikke har kjennskap til gjæren, så er det en "BDG" gjær som visstnok trives best rundt 30C... Sære greier..  Etter hva jeg hadde lest så skulle denne gjære veldig bra på riktig temperatur, men kunne være veldig treg på lavere temperaturer. Målte temperaturen til ca 26 C og den putra sakte men sikkert, ikke noe stormgjæring med skum på toppen..

I går,tirsdag, bestemte jeg meg å lage et ekstraktbrygg der jeg skulle tilsette minibrygget..  Vanligvis er jeg sjeldent opptatt av at øl er typeriktig, det ser man kanskje av oppskriften under.

Koketid: 60min

Ekstrakt:
1.7kg lys malt ekstrakt (Coopers Canadian Blonde -kit)
900g moss malt ekstrakt.

Spesialmalt:
100g crystallmalt, "mesket" i vannet opp til ca 70C før jeg tok det ut og helte oppi ekstrakt.

Humle (blomst):
10g Galena 14%, 60min
15g EKG, 6.1%, 20 min
50g Hersrucker Hallertau, 3.4%, 10min
15g Saaz, 3.1%, 5 min

Totalt vørter under oppkok ca 18l ved start. Jeg målte ikke liter i ettertid, men tipper det var ca 16-17l. (OG 1050)
Deretter tappet jeg alt over på gjæringskaret og fylte opp med kaldt springvann til totalt volum var ca 25l. (OG 1030) og kjølte ned raskest mulig. Jeg synes nok OG'en var litt i laveste laget, men skitt au. Hersbrucker humla var litt gammel så vi får se hva den gir av smak/usmak.

Ved ca 28C blandet jeg inn minibrygget, pakket inn gjæringskaret i et håndkle, et liggerunderlag og et teppe for maksimal islolering. Jeg har et inne/ute termometer som er koblet til slik at jeg ser temperatur innenfor og utenfor isolering.

I dag, onsdag, så plupper det jevnt med en pluppe-frekvens på under 4 sekunder og temperaturen på "innsiden" er så vidt over 25C.

Jeg er helt grønn på belgisk/fransk øl og rimlig fersk på ferskgjær generellt..  Jeg bruker ofte en typeriktig oppskrift som inspirasjon og legger til / trekker fra, basert på egne preferanser og hva jeg har tilgjenglig av ingredienser.. Jeg har smakt en del belgisk øl, men aldri fransk BDG, så jeg hadde ingen preferanser her. Som regel så går det i britisk- og amerikansk-inspirerte humlerike ales.

Håper på å få noen tilbakemeldinger fra andre som har erfaringer med tilsvarende brygg og gjærtyper.
Jeg er takknemlig for alle kommentarer, positive som negative på dette testbrygget

Mvh
Per A.

Statustspport:
Temperaturen har sunket jevnt og trutt fra ca 26C etter første døgn til ca 22C (tilnærmet likt romtemperaturen rundt). Nå er det  er ca 90 sekunder mellom hvert plupp.

Jeg har ikke målt nåværende "FG" fordi det er litt styr å pakke den ut av isolasjonen osv. Jeg tenkte å vente kanskje en uke til før jeg måler.

Etter hva jeg har lest så er ester produksjonen høyere ved høyere temperaturer og gjæring går fortere, men mye ester krever lengre lagring. På den andre siden så kan det gjære ved lavere temperaturer over lengre tid, men kreve kortere lagring etter ferdig gjæring.

Gjæren har attenuation på 74-79% og arbeidsområde 21-35C, jeg lurer på om det vil ha noe for seg å sette gjæringskar en varmere plass før det evt stopper opp i vanlig romtemperatur. Kan jeg anta et det er ferdig utgjæret når det stopper i romtemperatur som er innenfor arbeidsområdet?

Jeg har lest om andre som har opplevd bra utgjæring med denne gjæren, som regel under 1.010, av ogtil helt ned i 1.003 og da med mye høyere OG enn jeg har. Jeg har en OG målt til ca 1030 (beregnet til 1033) fra hovedsaklig maltekstrakt. Maltekstrsakt får man ikke 100% utbytte av, hva kan jeg forvente til FG med denne gjæren.

Det er jo ofte sånn at man venter til FG er uforandret over et døgn eller mer før man sier at gjæringen er ferdig.  Jeg er usikker på hvordan det er med denne gjæren.

Jeg har prøvd en del kalulatorer på nett, men der må man som regel taste OG og FG. Jeg ønsker å finne FG basert på OG, ingredienser og gjærens attenuation. Noen som har noen  erfaringer å dele med meg?

På forhånd takk
Per

Per Aslak skrev:
Jeg ønsker å finne FG basert på OG, ingredienser og gjærens attenuation.

Det tror jeg blir kun en teoretisk øvelse. Du vet kanskje ikke i hvilken stand gjæren var da du pitchet, du har ikke nøyaktige temperaturdata for hver time den har stått og det er en masse data som er for usikre eller manglende for å beregne dette. Du kan få en pekepinn om hvordan det burde være hvis alle faktorer var perfekte, men det er de sjelden.

Vil understreke at dette er min første tanke om dette, mulig jeg tar alvorlig feil?!? :attevar:

Takk for innspill. Mangler nok sikkert veldig mye data for å gi et klart svar.
Tappet forresten om på fat og flasker i går. Da hadde det så godt som stoppet å pluppe og oppnådd en FG på 1.002, jeg har aldri kommen så lavt før.  Mulig jeg bør sjekke den oscele-vekta, dette er det første brygg jeg bruker den på, den forrige falt i gulvet. OG var jo litt lavere enn jeg hadde beregnet også, men det kan jo være at kokt vørter og vann ikke var ordentlig blandet ut.
Ved omtapping var ølet veldig klart og hadde en veldig god lukt og smak, som minner om weiss og wit. Uten kullsyre og i romtemeratur var det faktisk godt, noe annet enn hva jeg kan si om de andre bryggene jeg har satt ved omtappings-stadiet.

Nå har jeg satt til litt vanlig raffinert sukker for naturlig karbonering. En av flaskene er en 0.5l plastflaske så jeg enkelt kan sjekke hvorvidt det blir noe brukbar karbonering.

Status: Denne er nå drikkeklar og smaker utmerket i min gane!
Var skeptisk til gjæren i begynnelsen, men dette gav mersmak.
Jeg skal definitivt prøve meg på noe belgisk / britisk hybrid.

Skål!
:namnam: :biersmile:

Tilbake
Topp