Har vært litt sløv med å oppdatere tråden, men her er responsen på en epost jeg sendte ut, i rekkefølgen den ble mottatt.
Hei, i følge Norbryggs typedefinisjon for 1F. NORSK PILSNER
BUTIKK-KLASSE, så er bitterheten oppgitt til å ligge i intervallet 25 -
35 IBU.
Jeg opplever dette som noe høyt, og håpet at dere kunne kaste lys over
saken ved å enten a) sammenligne tallene med deres egen pilsner, eller
b) svare på generelt grunnlag om tallene harmonerer med virkeligheten.
Forstår at det kan være ulike grunner til å ikke svare på en slik
henvendelse, men spørsmålet er rent pragmatisk og motivert av et ønske
om å ha oppdaterte typedefinisjoner som samsvarer med produktene på
markedet.
Vennlig hilsen
- Gunnar K. Halvorsen
EC Dahls
Hei!
Jeg kan svare for oss selv. Dahls Pils har 20 BU. Den har lav bitterhet og dermed plass for mye fruktighet fra vår ester-rike Dahls gjær, som vi har brygget på i nesten 80 år.
Med vennlig hilsen
Kristian Berger
Bryggeriambassadør
E.C. Dahls Bryggeri
Trondheim
Rygr Brygghus
Heia. RYGR pilsner har en IBU på 28. ikke mange bryggeri som har utstyr for å teste den eksakt (dyre måleapparat). Vi har testet bår på labben til Arendals bryggeri.
Mvh Sune i RYGR Brygghus
Aass Bryggeri
Hei
25 hørtes høyt ut for en pilsner. Vår ligger på 21-22 IBU og det er ikke mange i det norske markedet som er høyere. Det nærmeste man kommer "urpilsneren" på det norske markedet, Pilsner Urquell, er også under 25 i IBU på våre målinger. Til tider er til og med kommersielle IPA'er nede på det intervallet (Der er vår på 48-49 IBU).
Uten å peke noen finger, så tenderer vel Norbrygg til å lene seg mot mikrobryggeres definisjoner. Der ser vi mye rart. Pilsner med amerikansk humle f. eks. Det blir i våre øyne feil. Pilsner skal lages med Tysk/Tjekkiske humlesorter som Saaz og Hallertau, helst fra gamle Bøhmen.
Vi tror jo det at pilsnerdefinisjonen sklir ut litt, har med å gjøre at det er et svært vanskelig produkt å lage med god kvalitet. Det krever stabil, god kjøling og er det vi kaller "veldig nakent" produkt når det kommer til smaksbilde. Er det byggeteknisk feil på en pilsner, som i tillegg er godt filtrert, vil konsumenten merke det nesten umiddelbart. Det er ingen estere, fenoler eller andre smaker å gjemme seg bak.
Håper det var oppklarende.
Leif
med vennlig hilsen
Aass Bryggeri
Leif Eliassen
Product Manager
Berentsens Brygghus
Hei Gunnar,
Takk for henvendelsen. Det er noe vi ser ofte; det lages typedefinisjoner som ikke alltid er helt i tråd med hva man opplever «i boksen». Når det er sagt så er det jo vanskelig siden så mange bryggerier og øl krysser grensene mellom de forskjellige ølstilene – så det hele blir litt utvasket.
Når det er sagt har vi nå, eller har hatt, pilsnertyper på alt mellom 8 og 40 IBU. Generelt vil jeg også si at jeg opplever 25-35 til å være noe høyt. 15-30 vil nok være mer korrekt i mine øyne.
Håper det var til litt hjelp i alle fall!
Mvh. / Sincerely,
Fred Berentsen
Hansa Borg Bryggerier
Hei
Takk for henvendelsen.
Her varierer det mye mellom de forskjellige bryggeriene, noen ligger nok lavere enn dette, mens andre kan ligge innenfor dette området.
Vennlig hilsen
Trude Solli
Distriktsansvarlig uteliv • Hansa Borg Bryggerier AS
Grans Bryggeri
Hei,
Takk for din henvendelse. Til informasjon og sammenligning ligger vår Bohemian Lager på 22 ibu i snitt og denne er mer humlet en de fleste norske pilsner typer.
Ha en fin dag!
Med vennlig hilsen
GRANS BRYGGERI
Presentert i tabell
Bryggeri | Produkt | IBU |
Tou | Pilsner | 20 |
Lervig | Pilsner | 15 |
Dahls | Pilsner | 20 |
Rygr | Pilsner | 28 |
Aass | Pilsner | 21 - 22 |
Berentsen | Rogalands m.fl. | 8 - 40 |
Hansa Borg | Pilsner | Goddag mann økseskaft |