Vdr. Norsk Pilsner butikk-klasse; bitterhet, nedre skranke

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Men i svarte... *kansk pils sammenligna med europeiske lagere blir som å sammenligne 'kansk kaffe med itailiensk kaffe.... en blek kopi..

Greit...the fucking craft beer revolution er et 'kansk fenomen, men vår etniske ølarv er europeisk....som går langt tilbake til før Trumpland engang stod på kartet...

gustavf

Administrator
Jeg synes jo det ville være litt synd om ei sånn trist utvikling skulle styre konkuransebrygginga vår. Så kanskje "norsk pils" burde få lov til å være både "historisk" og "moderne" når det gjelder bitterhet?
Når man skal beskrive norsk pils, så må man nesten ta utgangspunkt i ølstilen slik den faktisk framstår i det norske ølmarkedet. Å beskrive en øltype, med eksempeløl, slik den var for 25 år siden er litt fånyttes.

Finn Berger

Moderator
Når man skal beskrive norsk pils, så må man nesten ta utgangspunkt i ølstilen slik den faktisk framstår i det norske ølmarkedet. Å beskrive en øltype, med eksempeløl, slik den var for 25 år siden er litt fånyttes.
Joda, jeg ser den. Men er det så galt å være litt romslig med tidsbegrepet her? Det er jo ikke snakk om at ølet er blitt grunnleggende annerledes. Og de mindre bryggeriene brygger vel pils som er bitrere? Kinns Murar, f.eks., har 30 IBU. (Nå er den kanskje ikke "norsk pils", jeg veit ikke helt.)

Topp