Weyermann Bavarian Dunkel -> hjelp (please)

J

Jan Morten

G`nyttår bryggervenner  :biersmile:

Har en kanne (4kg) Weyermann Bavarian Dunkel (65-75EBC)

Nå har jeg imidlertid aldri smakt noe brygg av denne ekstrakten så jeg vet ikke riktig hvor hovedaroma ligger :confuzed:
Lurer rett og slett på om jeg kansje skulle forsøkemed en Dobbel Bukk.

Av humle har jeg: Target, EKG, Chalenger, Northern Brewer og Hallertauer.
Av gjær fins bare  Saccharomyces uvarum på lager.

Beercalk mener Weyermann har et noe lavere utbytte en andre ekstrakter, så kansje en bør sikte på høyere OG...

Hva med en slik; (30L)

Weyermann BD    4000g
Pilsner malt         4200g
Cara munich          350g
Cara Crystal          500g
Chocolate              125g
Weyermann BD    4000g
------------------------------------------------------
OG ca 1070-71   Farge +/- 54


Northern Brewer i 90 min kok (bitter)
Hallaertauer i 20-30min kok. .

Noen med andre forslag? Blir å svinge gryta i morgen så skynda på  :brygging:
 
:eek: Apropos nyttig forum. . . .

:kool: Kjører på som planlagt jeg :brygging:
 
Om du bare hadde brukt Weyermann Bavarian Dunkel ville jeg tro du endte opp med noe som lignet på en (norsk) bayer. Jeg synes forslaget ditt på oppskrift ser fornuftig ut om du er ute etter noe som ligner på en dobbelbokk.
 
Grove skrev:
Om du bare hadde brukt Weyermann Bavarian Dunkel ville jeg tro du endte opp med noe som lignet på en (norsk) bayer. Jeg synes forslaget ditt på oppskrift ser fornuftig ut om du er ute etter noe som ligner på en dobbelbokk.

Takker Grove :)

Da gjør jeg et forsøk på en dobbelbokk. Nimbusen skal snart settes i sving  :brygging:
 
Effektiv jepps :brygging:

Da er 30L dobbelbokk satt på fermentere og satt til gjæring :ilike:

Ble et noe lavere utbytte en hva jeg forventet (OG 1068) men det gjør ikke noe.
La meg på 65 graders mesk i 75 min for å få det gjæret noenlunde langt ned (går utfra at Weyermanns trekker noe opp)

Ble bare tid til en rask starter på snaue 2 døgn. Men 30g Saccharomyces uvarum så da ut til å ha økt betraktelig i volum.....

Kjølte ned til 20 grader og tilsatte starteren på samme temp :brygging:

Nå er dette en av mine første lagers på starter... Bør jeg la fermentere stå på 20 grader til aktivitet for så å ta de gradvis ned til 10-12 grader,
eller skal man sette dem kaldt med en gang? Vil jo ikke sjokke gjæren heller  :eek:

Tidligere har jeg bare tilsatt rikelig med tørr lagergjær i 12 graders vørt, det skal imidlertid sies at man da har ventet etpar døgn på synbar aktivitet :lmao:
 
I utgangspunktet har du kjølt ned vørteren i for liten grad. Jeg ville nok prøvd å kjøle vørteren ytterligere, selv om gjæren får seg en sjokk. Dersom du har tilsatt en god mengde med gjær så vil brygget ditt nok komme seg på beina. Men 20 gr. er for varmt, og jeg ville ikke håndhevd denne temperaturen: Sett kaldt! ;)
 
Eduard skrev:
I utgangspunktet har du kjølt ned vørteren i for liten grad. Jeg ville nok prøvd å kjøle vørteren ytterligere, selv om gjæren får seg en sjokk. Dersom du har tilsatt en god mengde med gjær så vil brygget ditt nok komme seg på beina. Men 20 ºC er for varmt, og jeg ville ikke håndhevd denne temperaturen: Sett kaldt! ;)

Point taken :ilike: Satt på 12 grader omgående....
 
Tilbake
Topp