Birger Eriksen-dagen

Det er vel meningen at en skal bruke oppskriften som står i første post er det ikke?

Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Jeg har brukt den alle tre åra jeg har brygga
 
Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Jeg har brukt den alle tre åra jeg har brygga
Fra første post;

"Hva man velger å gjøre utover definisjonen og hvordan du komponerer gristen er fritt frem. Gjør din vri på det. Du er kommandanten. Men, 10% ABV, 100 IBU, 100 EBC, 1.100 OG (All Grain) minimum."

Kate the Great er et godt øl. Men helt likt klonen blir det ikke siden man/jeg uansett bruker substitutter. For det meste har jeg Weyermann og Best malt, skal jeg da handle elleve malttyper fra Castle eller bruke det jeg har av spesial malt? Blir kasta mye malt etter hvert da. Utfordringen ligger ikke i å kverne opp elleve typer malt.
 
Fra første post;

"Hva man velger å gjøre utover definisjonen og hvordan du komponerer gristen er fritt frem. Gjør din vri på det. Du er kommandanten. Men, 10% ABV, 100 IBU, 100 EBC, 1.100 OG (All Grain) minimum."

Kate the Great er et godt øl. Men helt likt klonen blir det ikke siden man/jeg uansett bruker substitutter. For det meste har jeg Weyermann og Best malt, skal jeg da handle elleve malttyper fra Castle eller bruke det jeg har av spesial malt? Blir kasta mye malt etter hvert da. Utfordringen ligger ikke i å kverne opp elleve typer malt.
Har faktisk alt dette liggende, bortsett fra flaket rug. Maltet rug får duge. For jeg tror faktisk jeg skal brygge etter oppskrift i år. Tidligere har det blitt restebrygg.
Det er jo ikke spesielt hensiktmessig å være ‘streng’ på ‘reglene’ her … det er ikke en konkurranse, men en … happening, hvor man vil ha med flest mulig. I fjor ‘juksa’ jeg, og brygget «Admiral Grotnæss’, en Old Ale, (som ikke var 100 EBC).
 
Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Jeg har brukt den alle tre åra jeg har brygga
For min del har dette vært et brygg preget av litt improvisasjon basert på hva jeg har hatt av råvarer. Litt restebrygg-mentalitet. Men har forsøkt å holde det nær originalen.

Tenker at i pakt med krigens ånd må det være lov å «make do» med hva man har tilgang til av ressurser.

Humlebiten er ikke viktig. Det samme gjelder gjær. Her skjer det så mye i smaksbildet at det viktigste er å få en frisk og sunn utgjæring. Å gjenbruke det man har av fersk aleslurry fra et svakere brygg er midt i blinken. Jeg har brukt WLP002 og S-04 med strålende resultat.
 
Har faktisk alt dette liggende, bortsett fra flaket rug. Maltet rug får duge. For jeg tror faktisk jeg skal brygge etter oppskrift i år. Tidligere har det blitt restebrygg.
Det kan jo hende at jeg kunne skrudd sammen en Birger "tilnærmet original" av inventoryen min, har faktisk ikke sjekket. Men @loebrygg får ta skylda sjøl på at jeg nå har veldig lyst til å brygge Stone Imperial Stout. :D
 

Vedlegg

  • Brewfather_Inventory_List_20240323.pdf
    132,2 KB · Sett: 13
Sist redigert:
Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Jeg har brukt den alle tre åra jeg har brygga
Bruker du alle humlene i linken, eller forenkler du til litt færre?
 
Sist redigert:
Prøver å jobbe meg frampå sånn at jeg kan ta hjemmekontor og bryggedag den 9ende. Hvis jeg ser på søndag at det kan bli vanskelig så spørs det om man må ta bryggedagen litt i forkant..
 
Da er vi snart der, en måned igjen til årets bryggerbegivenhet her på forumet (for meg hvertfall). Fint vårvær i dag. Da passer det fint med nedvask og montering av nye ventiler som jeg har hatt liggende ei god stund. Hvem blir med på årets Birger, hvilken oppskrift går man for?
Etter noen år utenfor klanen, er jeg klar igjen. Har valgt å redusere batchen for å slippe dobbelmesking. Mesker inn ved midnatt så kan vær jeg får bedre utbytte av det, men planen er 16L. :)
Så akkurat på en Youtube video som brukte parti-gyle metode for å lage alkoholfritt øl, så tenkte å prøve det på dette brygget. Skyller ikke inn i Birgeren men skyller separat til OG ca 1.005 - aldri prøvd dette før :rolleyes:
 
Etter noen år utenfor klanen, er jeg klar igjen. Har valgt å redusere batchen for å slippe dobbelmesking. Mesker inn ved midnatt så kan vær jeg får bedre utbytte av det, men planen er 16L. :)
Så akkurat på en Youtube video som brukte parti-gyle metode for å lage alkoholfritt øl, så tenkte å prøve det på dette brygget. Skyller ikke inn i Birgeren men skyller separat til OG ca 1.005 - aldri prøvd dette før :rolleyes:

Det blir mye skyllevann da..
 
Blir ingen Birger i år for min del.
Kommer meg ikke hjem fra jobb ser det ut til .
 
Helt tilfeldig at jeg logget inn på gamle trakter igjen, i dag, dagen før dagen. Skulle egentlig spørre om noe annet, og så så jeg Birger-tråden dukke opp, hyggelig som fy :)

Ser noen spurte om man må følge oppskriften.. Det har vel blitt fri konsensus om dette med årene.. Men de vitale målene bør vel på plass, det er der utfordringen, og det meste av moroa ligger :)

Jeg kan legge til en liten fun-fact, delvis relatert til dette, med en sammenligning som ikke nødvendigvis er relevant, altså sammenlignet mot russerne.
Russisk vs Tysk infateri-doktrine (gjaldt sikker mer enn kun infanteri, men det er om infanteri jeg leste om for mange år siden, en bok om infanteri-taktikker til de forskjellige land under WW2)

En del av tysk infanteri-doktrine gikk ut på en viss frihet for den enkelte soldat og enhet, der og når det var hensiktsmessig å improvisere for å få jobben gjort. Alle vet at ingen plan overlever det å møte virkeligheten. Friksjon er en ting.

Dvs at når ting begynte å gå åt skogen eller bli uoversiktlig, ting tok en uforutsett vending eller tilsvarende, så ble de oppfordret til å ta initiativ selv for å få oppgaven løst.
Dette er sterk kontrast til russisk doktrine, hvor folk gjerne kunne ende opp med å være passive i påvente av nye ordre.

Der hvor russerne fant seg i en situasjon hvor de "trengte" nye ordre fra sine overordnede, handlet tyskerne på egenhånd for å løse oppgaven.

Så.. akkurat her er det vel greit å følge litt tysk doktrine, så lenge målene blir nådd :)
 
Så akkurat på en Youtube video som brukte parti-gyle metode for å lage alkoholfritt øl, så tenkte å prøve det på dette brygget. Skyller ikke inn i Birgeren men skyller separat til OG ca 1.005 - aldri prøvd dette før :rolleyes:

Jeg tror det er bedre med second running til en dry stout eller lignende, ellers tror jeg det blir vel tynt og med fare for astringent om du skylle skylle til 1.005
Med fare for kommafeil selvfølgelig
 
Så.. akkurat her er det vel greit å følge litt tysk doktrine, så lenge målene blir nådd :)

Dagen før dagen så tenker jeg at kanskje det blir litt stusselig med denne forberedte litt for enkle oppskrifta til Stone Imperial Stout. Hallo, bare fire malttyper? Og til tross for at det var et enormt antall mennesker med aner fra Norge i USA, fikk vi fint lite hjelp derfra (ut av hva jeg har lest av historien). Sitter derfor å mekker ei ny oppskrift nå. Litt som mange måtte i 1940, ta det man har for å yte motstand. Forsvare seg med hva man har innafor husets fire vegger. At det for det meste blir tysk krutt som lades med i morgen unntatt Bonsak sin Spesial N og Castle sin Whisky, det får gå!

1712603117317.png
 
Tilbake
Topp