Ekstremt treg WLP500

Jeg hadde virkelig ikke trodd jeg kom til å stille dette spørsmålet i dette forumet, men nå har det gått så lang tid at jeg føler jeg må spørre likevel..

På fredag brygget jeg et øl som i utgangspunktet skal bli en Belgisk Quadrupel. Utbyttet ble noe lavere enn planlagt da jeg hadde mindre av den ene malten enn jeg trodde, OG havnet derfor kun på 1.054. (Skal tilsette kandissukker etter noen dagers gjæring...)
Da det ikke var noe som minnet om aktivitet i løpet av helga (brygger i kon og vil helst ikke ta av lokket for å se, men tok ut en prøve søndag kveld, OG var uendret) kjøpte jeg et nytt rør gjær i går som ble tilsatt ca kl. 17:30.
Tok nok en prøve før jeg tilsatte denne, og det viste fremdeles 1.054.
I utgangspunktet hadde jeg en 8dl aktiv starter som ble pitchet, og det ble kjørt ren oksygen ett par minutter.
I går tømte jeg naturlig nok bare det nye røret rett i tanken.

Det er fremdeles ingen aktivitet, og jeg begynner så smått å bli litt stressa for hva jeg skal gjøre her - vil jo nødig at det skal gå infeksjon i vørteren...

Jeg har verifisert at temperaturen antagelig er for lav for gjæra, så jeg satte på varmesløyfe i formiddag.
Dessverre brukte jeg ikke analog termostat denne gangen, men den som går til PID'en. Dette er jeg helt fersk på, og aner ikke hvordan jeg bruker, så den er igrunnen bare koblet opp for å vise temperatur. Jeg mener å ha stilt den til å vise Celsius, men den viser uansett ca 90, noe som ikke stemmer om det så hadde vært Farenheit. (Har et øl til som står og gjærer ved siden av, og det ligger på 17,5c midt i stormgjæringa.)

Tips?
Det er i underkant av 30 liter vørter, 800ml starter + et helt ferskt rør gjær, fremdeles uendret OG og ingen tegn til aktivitet...

Har lest at denne gjæra kan være treg til å komme i gang, men det kan umulig være vanlig med fire døgn uten aktivitet?
 
Etter fire døgn ville jeg og begynt å bite litt negler, særlig siden det er fersk gjær. Hvis du pitchet på ok temperatur og har en temp som ikke gjør at gjæren legger seg så bør det egentlig gjære, heh..

Du gjærer på konisk, og tok en prøve ut av bunn? Dumpet du truben før du tok prøven? Hadde jeg stått i frakken din ville jeg faktisk åpnet opp topplokket og tatt en prøve derfra., bare for å eliminere all tvil om aktivitet.
 
Tok ikke ut fra bunn nei - har uttak litt lengre oppe også :)

Kan nevnes at for morro skyld lot jeg prøven jeg tok ut i går stå i måleglasset, og DEN har begynt å gjære i dag - den står på kjøkkenet hvor det er 5 grader varmere..

Prøven får jeg alltids tatt uten å ta av lokket, men jeg tror ikke jeg venter veldig mye lengre før jeg tar av lokket for en visuell sjekk.
 
Hvilke temperaturer snakker vi egentlig? (pitch og påfølgende dager). Jeg pitchet wlp500 på 16 og holdt på 18 under storm, etter 4 dager var stormen over.
 
Er det 17,5 grader i ølen som stormgjærar i samme rom? Då er vel kanskje temperaturen i lågaste laget for wlp500. Kvifor vil du ikkje opne og sjå etter? har du høve til å isolere ein eller annan temperaturmålar mot karet?
 
17,5 i ølet som stormgjærer ved siden av ja. Har ikke målt i rommet, og pid'en gir meg ikke noe fornuftig på dette ølet, men antar det ligger rundt 20 nå etter å ha fått varme i løpet av dagen.

Jeg kan alltids prøve å isolere en annen måler mot karet - kjøper en i morgen :)
Grunnen til at jeg ikke vil åpne er bare for å unngå at det kommer inn noe som ikke skal være der.
 
I løpet av natta hadde det blitt aktivitet i gjærlåsen ihvertfall!
Når jeg sto opp hørte jeg ordentlig dunking nede i kjelleren, hehe.. Gjærlåset består av en 12mm(?) silikonslange som går ned i en 1.5-liters brusflaske, og det som kom ut der var så kraftig at det hørtes i hele huset..
 
Tilbake
Topp