Hva er for mye gjær?

Aasnes

Norbrygg-medlem
Hei, lurer på hvor mye er for mye gjær, og hva er følgene ?
Jeg bruker kun tørr gjær, og i det siste har jeg kun sprinklet denne rett på vørter, men brukt noe mer enn oppskrift sier, på 25 liter ale som det skal være en pakke bruker jeg en og en halv.
 
Jeg leste i Brewing classic styles at smaksprofilen vil merkbart påvirkes allerede når man pitcher 20 % mer enn det som er optimalt i forhold til det ølet man skal brygge.
 
Jeg leste i Brewing classic styles at smaksprofilen vil merkbart påvirkes allerede når man pitcher 20 % mer enn det som er optimalt i forhold til det ølet man skal brygge.
De gjorde et eksperiment på Basic Brewing Radio, der de ikke fant merkbare resultater før det var snakk om 2-3 ganger for mye eller noe sånt.
 
Når jeg kjøpte et ølsett på bryggselv (en NØ Pale Ale 25liter) fikk jeg beskjed om å rehydrere halvannen pakke av den tørrgjæren jeg fikk med. Om det er pga type gjær eller type øl vet jeg ikke. Er meget fersk i denne hobbyen. Kun to brygg bak meg. Denne og en Wit som har stått 4dager på primærgjæring. Har også lurt på om en pakke egentlig er nok. På pakkene står d ofte 5-8gram gjær per 10 liter.
 
Ikke for å kverulere, men:
Fermentis anbefaler for eksempel 5-8 gram US-05 pr 10 liter vørter.
25 liter vørter trenger dermed 12,5-20 gram gjær.
1 pakke er 11,5 gram.
Er gjær nok til 22 liter.
 
Hansern -- ser ikke dette som kverulering, kun nøkterne opplysninger :) Kan ikke huske å ha brukt mer enn 1 pakke tørrgjær noen gang...
 
Hvor mye gjær som er nødvendig. Bestemmes vel mer av OG en hva produsenten skriver på pakken.
Høyere OG = mer gjær.
 
Kanskje har produksjonsdatoen noe å si også.....
Det er vel ikke første gangen en produsent overdriver fortreffeligheten av sitt eget produkt.
Man bør også begrense utvanningen av kvaliteten på dette forumet..
 
Kanskje har produksjonsdatoen noe å si også.....
Det er vel ikke første gangen en produsent overdriver fortreffeligheten av sitt eget produkt.
Man bør også begrense utvanningen av kvaliteten på dette forumet..
Enig i de to første.
Gjæringstemperatur har også noe å si.
Synes dette forumet burde ha plass til alle kvaliteter.
 
Tilbake
Topp