Hvor lenge er O2 i vøreter?

Som overskriften sier, hvor lenge er O2-en i vørteren etter man har tilsatt feks 1liter/minutt O2 i ett minutt? Klarer vørteren å holde på O2-en man har tilsatt, eller vil denne sakte men sikkert dunste bort?
Når jeg dekanterer og tilsetter gjæren, tar det gjerne 12-24 timer før gjæringen er i gang, har da fortsatt gjæren den O2-en den trenger for å formere seg?
 
Gjæringen din er i gang i det du har gjæren oppi gjæringskaret. Oksygenet i vørteren blir brukt opp av gjæren lenge før den rekker å dunste vekk.
 
jeg mener å huske at i løpet av 6 timer har gjæren kost seg mer eller mindre ferdig med oksygenet i vørteren.
 
Låner denne.
Har noen med oksygenmåler gjort seg noen tanker om konsentrasjonen med 2l i 1min vs 1l i 2min?

--
 
Har aldri testet det du refererer til, men hva som er mest effektivt vil kanskje komme an på hvor lenge oksygenboblene faktisk er i kontakt med vørteren. Hvis boblene har "lang" vei å stige før de når overflaten, blir opptaket bedre. Da kan det muligens være mer effektivt med lavere flow over litt lengre tid? Men forskjellene blir nok små.
 
Ok. Hva gjør dere ved oksygenering av lager. Generelt dobler tiden? Mener å ha lest en plass at for mye O2 ikke er så bra. Finner det ikke igjen.
Ønsket O2 metning varierer vel både med planlagt gjæringstemperatur og OG konsentrasjon. Eller på en annen måte; antallet gjærseller som vørteren trenger. Så da burde det kanskje gå å finne antall sek. med 1l flow/mdr. gjærseller. Noen som har gjort seg noen erfaringer her?

Enkleste er vel RDWHAHB! men allikevel.

--
 
Jeg syns også dette temaet er interessant. Har bl.a. lest at så lenge man tilfører oksygen i én omgang, ie ikke flere ganger eller over lengre tid, så er det nesten umulig å over-oksygenere, men andre kilder jeg har sett sier noe annet. Jeg mener også å ha lest (men klarer ikke å finne det igjen) et innlegg fra en kar som hadde testet 1 LPM vs 2 LPM og konkluderte med at 1 LPM ga bedre opptak enn 2 LPM gjorde, dvs: 2 LPM tilførte naturligvis mer oksygen, men ikke slik at 1 minutt med 2 LPM tilsvarte 2 minutter med 1 LPM; heller noe slikt som at 2 LPM tilførte kanskje 15% mer på samme tid, og at det derfor var mest "kosteffektivt" å kjøre 1 LPM i X sekunder...  men igjen: det var et innlegg fra en fyr - gud vet hva han brukte for å måle og hvor vitenskaplig det var  :jaha:

Det virker i hvert fall naturlig som Gahr og Bjarte sier at hvis diffusjonssteinen holdes langt nede i vørteren får oksygenet mest mulig kontakt før det unnslipper på overflaten, men utover det skulle jeg gjerne også sett erfaringer fra trustworthy sources :)
 
Sjakkt skrev:
Jeg syns også dette temaet er interessant. Har bl.a. lest at så lenge man tilfører oksygen i én omgang, ie ikke flere ganger eller over lengre tid, så er det nesten umulig å over-oksygenere, men andre kilder jeg har sett sier noe annet.

Det stemmer for luft, men ikke for tilsetting av oksygen. Det skal ikke så mye til å tilsette for mye oksygen.
 
Bjarte H skrev:
Sjakkt skrev:
Jeg syns også dette temaet er interessant. Har bl.a. lest at så lenge man tilfører oksygen i én omgang, ie ikke flere ganger eller over lengre tid, så er det nesten umulig å over-oksygenere, men andre kilder jeg har sett sier noe annet.

Det stemmer for luft, men ikke for tilsetting av oksygen. Det skal ikke så mye til å tilsette for mye oksygen.

Og når man tilsetter for mye fører det til..?

Blir litt på gefylen dette for meg. I helga satte jeg en lager på beregnet abv 4.3% Den skal gjæres i øvre del av lager området.  12gr. og løftes til 13 før den kjøles. Den oksygenerte jeg med 1l i 90sek. med 0.5 micron rustfri stein i bunn av gjæringsspannet samtidig som jeg beveget den.. Grunnen til at jeg ikke brukte 2m var lav abv og høy gjæringstemp. 
What say?

--
 
Sikkert helt fint.

Problemer med for mye O2 er tilknyttet for mye gjærvekst og bismakene som kommer av det. Står noen ord om det på side 13 i Yeast, hvis du har boken.
 
Noen mener oksygenet forlater vørteren ganske raskt

https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=15595.0
 
Bjarte H skrev:
Oksygenopptaket i vørteren varierer enormt med hvor diffusjonssteinen står.
Hva med in-line oksygenering? Finnes det noen retningslinjer for hva som er mest hensiktsmessig i forhold til antall liter O₂ pr. minutt og tid? Har denne med 2 micron luftestein
y4eresa8.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tilsetter inline, men ikke på vei til gjæringskaret så mine tall passer nok ikke helt. Gahr og Bernt tilsetter på vei til gjæringskaret tror jeg, kanskje de kan gi deg noen tallsvar.
 
Drt vil igjen komme an på hvor lang kontakttiden med oksygenet blir. Altså hvor lang slange man har etter luftesteinen. Prøving og feiling gjelder...
 
Slik ser mitt opplegg ut for øyeblikket
yhavaqaz.jpg
Slangen til gjæringskar er mellom 1,2-1,5 m tipper jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil det med en slik løsning være for mye å tilsette 1 l O2/ min hele veien når vørter tappes i gjæringskaret?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bjarte H skrev:
Sikkert helt fint.

Problemer med for mye O₂ er tilknyttet for mye gjærvekst og bismakene som kommer av det. Står noen ord om det på side 13 i Yeast, hvis du har boken.

For stor gjærvekst. Kan skrive under på at O2 og gjærvekst henger sammen. Gjorde et forsøk med dette. Etter bruk av gjær fra gjærstarter wlp 002 var det en slant gjær igjen i erlenmeyeren. Satte til 0,5 liter vørter for maksimal O2 utveksling ventet i 3-4 timer og satte til nye 1,5 liter vørter som var luftet. Resultat svært mye mer gjær enn det man kan forvente. Her er selvfølgelig uttynningsfaktoren også vesentlig, men likefullt mye mer enn forventet. Neste slant tilsatt 2 liter vørter tilsatt ren O2 etter 3-4 timer igjen svært store mengder gjær som resultat.  WLP002 er en gjær som flokkulerer så sterkt at det er lett å se relativt rene gjærmengder.

Jeg understreker at dette ble gjort av nysgjerrighet og for morro skyld. Det er ikke en anbefalt metode fra min side. 

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp