IPA og modning

Min første IPA har gått på fat i kveld. OG 1,073 og FG 1,019. IBU 71

Hvor lenge bør den få stå til lagring/modning?

På forhånd, takk :)
 
Når du har karbonert den er det berre å smake i veg. Aroma og bitterheiten vil roe seg etterkvart. Det kan vere lærerikt å smake heile vegen. Når du syns den smakar djævelsk bra er den ferdig (og fatet sannsynlegvis tomt :))
 
En IPA er best fersk. Så fort gjæren er ferdig med å gjøre sitt, er det bare å drikke, men ofte kan et par uker på fat gjøre godt.
 
Jaså, så kort tid! Jeg har jo alltid hørt at jo høyere OG, jo lengere lagring. IPA'n min endte på 7,1 %.

Jaja, får vel smake meg fram 8)
 
Johnohod skrev:
Interessant, hvorfor bruker du tørrgjær? Prøver å skjønne dette med gjærtyper og hvordan de påvirker smaken.

Enkelt, billig, lang holdbarhet, forutsigbar pitching rate og godt resultat.

Safale US-05 er samme gjærstamme («chico») som WLP001 og Wyeast 1056 og jeg har kun gode erfaringer med kvaliteten på produktene fra Safale. Denne gjæren gir en forholdsvis nøytral smak, som passer i en IPA.
 
gustavf skrev:
Johnohod skrev:
Interessant, hvorfor bruker du tørrgjær? Prøver å skjønne dette med gjærtyper og hvordan de påvirker smaken.

Enkelt, billig, lang holdbarhet, forutsigbar pitching rate og godt resultat.

Safale US-05 er samme gjærstamme («chico») som WLP001 og Wyeast 1056 og jeg har kun gode erfaringer med kvaliteten på produktene fra Safale. Denne gjæren gir en forholdsvis nøytral smak, som passer i en IPA.

Tørrgjær virker jo veldig enkelt og greitt ja. Så det betyr at us-05 vil gi omtrent samme resultat som WLP001? Har et kar (batch 3) stående der vi bruker WLP001 så da kan vi kanskje teste noe lignende med tørrgjær også.
 
gustavf skrev:
Johnohod skrev:
Interessant, hvorfor bruker du tørrgjær? Prøver å skjønne dette med gjærtyper og hvordan de påvirker smaken.

Enkelt, billig, lang holdbarhet, forutsigbar pitching rate og godt resultat.

Safale US-05 er samme gjærstamme («chico») som WLP001 og Wyeast 1056 og jeg har kun gode erfaringer med kvaliteten på produktene fra Safale. Denne gjæren gir en forholdsvis nøytral smak, som passer i en IPA.

Definitivt enkelhet, også slipper man å planlegge x antall dager i forveien for å lage gjærstarter.. :)
 
Tørrgjær er konge til spontanbrygging. US-05 er ein god gjær som har gitt meg veldig forutsigbare resultat. Syns det er greit å anbefale den, då har ein ein konstant i bryggeriet.
Er ikkje like fornøgd med s-04 og nottingham, men desse har eg ikkje brukt så veldig ofte.
 
Jeg var veldig fornøyd med Nottingham tidligere, men siste året eller så har det vært mye tull med denne. Det var bl.a. en batch der datostemplingen hadde perforert posene, og denne skapte mye tull i de tusen hjem.
Jeg må tilstå at jeg bruker mer og mer tørrgjær. Det blir mye Pale Ale/Bitter/Ipa for konsum, og da er US-05 fryktelig enkelt og bra. Dessuten kan du impulsbrygge, trenger ikke å ha planlagt løpet med starter osv. på forhånd. Jeg lager startere omtrent kun ved spesielle ting der gjæren er en veldig sentral komponent, f.eks belgiske øl.
 
Dag skrev:
Jeg var veldig fornøyd med Nottingham tidligere, men siste året eller så har det vært mye tull med denne. Det var bl.a. en batch der datostemplingen hadde perforert posene, og denne skapte mye tull i de tusen hjem.
Jeg må tilstå at jeg bruker mer og mer tørrgjær. Det blir mye Pale Ale/Bitter/IPA for konsum, og da er US-05 fryktelig enkelt og bra. Dessuten kan du impulsbrygge, trenger ikke å ha planlagt løpet med starter osv. på forhånd. Jeg lager startere omtrent kun ved spesielle ting der gjæren er en veldig sentral komponent, f.eks belgiske øl.

Ifølge en ad i siste BYO, så har nå Lallemand/Danstar pakket sin gjær i ny innpakning for å unngå dette problemet:
http://www.danstaryeast.com/contact/brand-new-package-same-great-yeast
Pakkene ser slik ut nå:
http://www.homebrewgearcanada.com/yeast/Danstar-Nottingham-Dry-Ale-Yeast
 
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
Johnohod skrev:
Interessant, hvorfor bruker du tørrgjær? Prøver å skjønne dette med gjærtyper og hvordan de påvirker smaken.

Enkelt, billig, lang holdbarhet, forutsigbar pitching rate og godt resultat.

Safale US-05 er samme gjærstamme («chico») som WLP001 og Wyeast 1056 og jeg har kun gode erfaringer med kvaliteten på produktene fra Safale. Denne gjæren gir en forholdsvis nøytral smak, som passer i en IPA.

Definitivt enkelhet, også slipper man å planlegge x antall dager i forveien for å lage gjærstarter.. :)

Det kunne dere godt sagt X dager før jeg glemte å lage starter til min IPA :)
 
Har ikkje hatt lag-problem med nottingham som det har vore snakka om. Men det er noko med smaken eg ikkje likar, det kjem seg etter lagring, men det kan jo hende det har vore noko med brygga mine dei gangene eg har brukt den.
S-04 har eg alltid hatt broblem å få så langt ned i FG som eg vil, men det kunne kansje ha vore retta litt få med mesketemperatur.
US-05 får eg somregel 80% app. attenuasjon med, veldig forutsigbart.

Men på laurdag blir det brygga pale ale med wlp051. Har lest den kan vere litt treg, men skal nå fg etterkvart. Det er husgjæren til Ægir, så noko godt må den vel ha i seg :)
 
Da jeg var på Bacchus  pub i Newcastle forrige uke fikk jeg høre at flere av IPA'ene de hadde på håndpumper der var laget med tørrgjær. Og de smakte jo intet annet  enn fantastisk :) Så det er ingen tvil om at man kan lage godt øl med tørrgjær, enten man er profesjonell brygger eller hjemmebrygger. Særlig øl som ikke skal være noe særlig preget av gjærsmak.

Er det forresten noen som har brygget en god belgisk øl med tørrgjær?
 
Jeg har ikke brygget så mye belgisk, men jeg leste i dag at De Struise bruker Safale T-58 som sin husgjær.  De har, uten tvil, brygget en del gode, belgiske øl.

T-58 gir et ganske klart krydderpreg, litt pepperaktig, når den gjæres varmt. Schouskjelleren i Oslo har også brukt den som husgjær og gjæret på 24 grader, men har heldigvis byttet på de fleste lyse ølene.
 
Tilbake
Topp