Kaustisk soda vs. krystallsoda

Ballongrens og PBW inneholder natriumsilikater. Dersom man renser flasker med en slik løsning, vil silikatene reagere med CO2 i lufta til ett seigt hvitt belegg dersom man lar løsningen lufttørke lenge uten å skylle med rent vann.
Dette belegget er vrient å få løst opp igjen med normale butikkkjemikalier. Må fjernes mekanisk.

Imidlertid er ballongrens/krystallsoda/PBW mye snillere enn kaustisk soda. (og omtrent like effektivt)
Jeg kaster heller flaskene enn å måtte bruke kaustisk soda.

Moralen er: bruk snille rensemidler, men skyll straks rent med vann etter bruk av alkaliske rengjøringsmidler.
Plumbo = Kaustisk soda :)
 
Fantastisk å lese dette. Jeg må ha hatt griseflaks - eller? Jeg gjør følgende: Med en gang en flaske er tømt, skyller jeg den godt i rent vann og lar den stå på hodet for å renne av seg. (sjekker mot lys at det ikke er noe rester igjen i bunnen ). Jeg oppbevarer dem også opp ned. Når de skal fylles igjen, skylles de igjen i rent vann. Lar dem renne av seg litt - så StarSan - flaskene står igjen og renner av seg det meste - så kommer nytt øl på :) . Jeg har nå hatt 48 batcher, de første 20 (ca) med 50 liter, resten med 25 liter. Må legge til at jeg desinfiserer alt utstyr ellers med PBW. Tror jeg satser på flaksen i framtiden også. Skal ha 75 liter på flaske i morgen - det er pale ale, red ale og amber ale.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Når jeg har kjøpt panteflasker bruker jeg kaustisk soda. Gir bedre munnfølelse når man vet at det er rent. Aldri godt å vite hvilken kroppsåpning flasketuten var i sist.
Gjør det samme. Noen timer i kaustik soda, skyller godt i varmt vann. Lar de renne av og lagrer de i kassene med aluminiumsfolie over.
Skyller med flaskeskyller med star san kvelden før tapping.
 
Tar opp denne litt, jeg har patentkork på mine flasker, og her er det både porselen, alu og gummi.. hvordan responderer dette på kaustisk eller krystall soda?
 
Tar opp denne litt, jeg har patentkork på mine flasker, og her er det både porselen, alu og gummi.. hvordan responderer dette på kaustisk eller krystall soda?
Bruker å ta av disse og vaske dem i oppvaskmaskinen. Så i starsan.
 
Tilbake
Topp