Lage stor starter

Jeg og en kompis skal brygge årets juleøl sammen om noen uker, og jeg står for planleggingen da han er helt fersk med brygging enda.
Har ikke oppskrifta foran meg her nå, men husker at Beersmith sa jeg trengte en 5-liters starter. (Det er mulig jeg berger med mindre da jeg bruker ristebord isteden for magnetrører, og får vel sånn sett bedre vekst..)

Problem:
Jeg har ikke så store Erlenmeyerkolber, og synes kanskje det blir i overkant dyrt å kjøpe en stor nok for ett brygg.
(Jeg har vel 3 1-litere, en 2-liters og en 3-liters kolbe.)
Det går sikkert an å starte med de minste kolbene og steppe opp, men hva gjør jeg etter 3-literskolben, fortsetter i gjæringsspannet?

Problem 2: om hele starteren skal være med (uten dekantering) havner vi nok helt på, kanskje litt over grensa for hva det egentlig er plass til i gjæringsspannet.
Skalering er naturligvis ert alternativ, men vi vil egentlig ikke gå mye ned, og pr i dag har jeg ikke kapasitet til å meske stort mer enn det oppskrifta tilsier.
Dette blir jo et nokså ekstremt øl og jeg vil helst bruke en så bra starter som mulig, men dekantering er kanskje det som ser mest sannsynlig ut her. Vil det være dumt, eller er det helt ok?
(Skal nevnes at jeg tenker hardt på en konisk ståltank, og da vil ikke kapasitet være noe problem, men om den rekker å komme frem er en annen sak...)
 
Bruker du magnetrører? I såfall kan du du bruke yeastcalculator.com og bruke K. Troester-funksjonen. Se hvilken størrelse du får da.
 
Bruker du magnetrører? I såfall kan du du bruke yeastcalculator.com og bruke K. Troester-funksjonen. Se hvilken størrelse du får da.
Bruker ikke magnetrører, men "ristebord", enda bedre ;)
Sjekket akkurat den kalkulatoren, og ser at jeg får andre tall der enn i Beersmith. Det som overrasket meg litt mer var at behovet ser ut til å være lavere der.
Forskjellene var ikke veldig store, men om de skulle stemme ser jeg at jeg kan klare det i 3-literskolben. (5 liter var for å være trygg, sjekket ikke noe mellom 4 og 5 liter i Beersmith..)
Kjøp mere gjær...
Sparer deg for mye arbeid.
Joda, litt arbeid sparer en, men jeg synes ikke det er så mye.. Behovet uten starter er 6 rør i følge Beersmith - ikke at økonomien står og faller på de hundrelappene som skiller, men batchen blir plutselig en god del dyrere om en skal kjøpe 6 rør..
 
Det du kan gjøre er å brygge en pils først, deretter bruker du gjærslurryen til juleølet.
Ellers er det ikke noe problem å dele starteren på en 2 +3 liters kolbe. Dekantering bør en gjøre uansett.
 
Behovet uten starter er 6 rør i følge Beersmith - ikke at økonomien står og faller på de hundrelappene som skiller, men batchen blir plutselig en god del dyrere om en skal kjøpe 6 rør..

Du har vel en 3-liter erlenmeyer? Forslaget mitt med mer gjær var for å unngå step-up og unngå for stor starter.
 
Tilbake
Topp