Lager og gjæringstemp...

Brygget min første pils på fredag....kort fortalt: Vannet fra springen som brukes til nedkjøling holdt bare 13,5 grader. Kom til 15 grader før jeg pitchet gjæren (det gikk så syyyykt seint å kjøle ned på slutten) og slang gjæringskarene rett i kammeret som brukte noen timer (6-7 timer) på å dra temp ned til 8,5 grader...hva kan jeg vente meg av dette ølet, kontra om jeg hadde klart å kjøle det ned til 8 grader med en gang?? Likte ikke å pitche gjæren, for så å kjøle ned enda mer, men nå ble det sånn....

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Du kan da sette dunkene til kjøling og pitche gjæra når du når rett temperatur. Tipper de fleste gjør det.
 
Du kan vente deg en mer fruktig og mindre "ren" pilsner. En løsning du kan prøve en annen gang, er å kjøle ned så langt du kommer, sette vørter i temperaturkontrollert boks på 8 C, og pitche dagen etter. Har du greie rutiner ellers, burde dette gå greit.
 
Brygget min første pils på fredag....kort fortalt: Vannet fra springen som brukes til nedkjøling holdt bare 13,5 grader. Kom til 15 grader før jeg pitchet gjæren (det gikk så syyyykt seint å kjøle ned på slutten) og slang gjæringskarene rett i kammeret som brukte noen timer (6-7 timer) på å dra temp ned til 8,5 grader...hva kan jeg vente meg av dette ølet, kontra om jeg hadde klart å kjøle det ned til 8 grader med en gang?? Likte ikke å pitche gjæren, for så å kjøle ned enda mer, men nå ble det sånn....

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
Øl er vel det du får. Men neste gang kan du godt vente til neste deg med å tilsette gjæra. Om det er så stor katastrofe slik du har gjort det trur eg ikke. Men det er best å få rett temp før ein tilsett gjær
 
Jeg gjorde en Vienna Lager i vår. Vannet i springen er 10.4C her. Jeg kjølte vørteren til 12C, plasserte karet i kjøleskap fikset til 13C, lot den gå ~3/4 vei ned til FG (seks-ish dager, om jeg husker rett), opp til 20C i to dager og så lager på 3-4C i 6-7 uker. Ble en meget fin øl.

Moralen i historien: du kan fint pushe lagere mot den øvre delen av temperaturskalaen til gjæren og fortsatt få et crispt og fint resultat. Har riktignok ikke prøvd dette på en helt lys og naken pilsner, men vil tro det skulle funke bra. Men jeg ville nok uansett ikke ha pitcha over ønsket gjærtemperatur. Som de andre sier: Vent heller til dagen etter med å pitche.
 
Vannet fra springen som brukes til nedkjøling holdt bare 13,5 grader. Kom til 15 grader før jeg pitchet gjæren (det gikk så syyyykt seint å kjøle ned på slutten) og slang gjæringskarene rett i kammeret som brukte noen timer (6-7 timer) på å dra temp ned til 8,5 grader...

Dette høres ganske likt ut som min bryggedag på tirsdag. Da et forsøk på å klone Corona, så det kan bli spennende... Men jeg har trua på at det blir godt likevel :)! RDWHAHB.
 
Ok, takk folkens. Får drøye det med gjæren til tempen er rett neste gang. Ble litt stressa med alle bananfluene til stede...

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Jeg pitcher også når temperaturen har havnet litt under gjæringstemperatur. Lar den stige naturlig til riktig temperatur.

Bare så det er sagt så tror jeg du vil få et helt fint øl, det er mange som faktisk anbefaler den prosedyren ved å pitche på 13-15 grader for deretter å vente med nedkjøling til gjæringen har kommet igang. Selv sverger jeg til å kjøle vørteren ned til rett under gjæringstemperatur før pitching.
 
Mattias, har ikke du et kjøleskap med frys under? Hiv inn ei bøtte med frostvæske og lag en kjølespiral som ligger i denne. Da kan du begynne med springvann og fortsette med minus 15-20 grader på "kjølevannet".
 
Argh....forbanner meg litt over at jeg pitchet på såpass høy temp! Jaja, gjort er gjort og jeg er en erfaring rikere ;-) Får vente å se hva det blir av det. Takk for tilbakemeldiger folkens!
 
Tilbake
Topp