Problemer med fatoppsett - fat tømmes for CO2

Har fatoppsett med 5kg CO2, regulator, manifold og 2stk 10l fat med G-kopling. Har fungert knirkefritt i årevis. Nylig tom for CO2, litt mistenkelig kort tid siden forrige fylling. Fylte men nå er det tomt igjen. Jeg observerer at ikke bare tømmes CO2-flasken, men fatene slipper også ut kullsyren. Ikke noe trykk, og ølet som var fullt karbonert er nå flatt. Det er likt i begge fatene så tenker at det kanskje utelukker feil med f.eks G-koplingene. Hjelp! Hvor er feilen!?

O’ teknisk innsikt, where are thou?
 
Feilen kan vel være hvor som helst siden fatene er koblet sammen gjennom manifolden. Du får prøve med å spraye på Starsan for å finne lekkasjen.
 
Hvis opplegget er flere år gammelt, er det muligens på tide å kappe av en centimeter eller to i hver ende av alle slanger, og så koble alt sammen igjen på nytt. Ikke mye arbeid med bare to fat, og da har du eliminert slangeopplegget som kilde til lekkasjen. Da er det bare fat og regulator igjen. Ville gått over og satt inn alle pakningene i fatene med hanefett.eller tilsvarende mens du er i gang. Skal mye til for at fatene lekker om de er montert riktig og pakningene er gode, det er enkelt å sjekke med en trykktest. Da er det bare regulatoren igjen som kilde.
 
PS, jeg hadde et tilfelle der systemet ble tømt for co2 gjennom en lekk tappekran, da et fat ble stående tomt og påkoblet i kegeratoren, mens jeg drakk opp de andre som det ennå var øl igjen i. Kan også være verdt å sjekke, om du pleier å gjøre det slik. Mine gamle tappekraner lekker rett som det er, men når det er øl i dem så oppdager man det raskt.
 
Takk for tips. Nå avslører jeg sikkert grunnleggende mangel på kunnskap, men det jeg ikke skjønner er hvorfor fatene tappes for trykk dersom det er en lekkasje i CO2-tilførselen et eller annet sted. Jeg skjønner at det ikke blir mer, men ikke hvorfor trykket minker i fatet. Eller er det sånn at trykket vil utlignes dersom det er mer trykk i fatet enn i den tømte flasken?
 
Takk for tips. Nå avslører jeg sikkert grunnleggende mangel på kunnskap, men det jeg ikke skjønner er hvorfor fatene tappes for trykk dersom det er en lekkasje i CO2-tilførselen et eller annet sted. Jeg skjønner at det ikke blir mer, men ikke hvorfor trykket minker i fatet. Eller er det sånn at trykket vil utlignes dersom det er mer trykk i fatet enn i den tømte flasken?

Hvis du har lekkasjea, og ingen tilbakeslagsventiler noe sted, og alt er koblet sammen så vil jo gassen forsvinne tilbake til lekkasjen og ut. Overtrykket vil gjerne ut i atmosfærisk trykk.
 
Ut fra det du beskriver, så tømmes hele systemet for co2. Dermed vil da også fatene tappes. Om det er slik at fatene tappes mens co2 flasken ikke gjør det, da vet vi at lekkasjen må være et sted lenger ut i kjeden, og at systemet på en eller annen måte er tett derfra, hvilket høres rart ut. Jeg tror at den raskeste veien tilbake til co2 nirvana vil være en totaloverhaling av systemet, slik jeg beskrev ovenfor, tenk på det som nødvendig vedlikehold, etter en rekke år uten problemer. Slangeklemmer og slikt som har stått i flere år kan utvikle lekkasjer, hvor det ikke hjelper å bare skru til mer. Det enkleste er å kappe noen centimeter, og så koble det til på nytt.
 
Sist redigert:
Dersom du får karbonert opp fatene og kobler dem fra, vil du lett kunne eliminere om selve fatet lekker.
Deretter tar du slangene som beskrevet over. Enkel jobb. Til slutt må du se på manometer og andre splitterne.
Begynn med det enkle
 
Greit med små co2 tanker så fu ikke blåser de store, vi er mange som bruker det.
G- koblingen har tilbakeslagsventil på Co2 siden, rart at alt da tømmes for gass.
Men som sagt over her, karboner ferdi ølet (viktig siden ølet trekker til seg co2 og lager kullsyre og da synker trykket ned til 0) koble fra alt med trykket på så ser du fort hva som mister trykk og er synderen.
 
Greit med små co2 tanker så fu ikke blåser de store, vi er mange som bruker det.
G- koblingen har tilbakeslagsventil på Co2 siden, rart at alt da tømmes for gass.
Men som sagt over her, karboner ferdi ølet (viktig siden ølet trekker til seg co2 og lager kullsyre og da synker trykket ned til 0) koble fra alt med trykket på så ser du fort hva som mister trykk og er synderen.
Gikk over til Sodastream flasker etter å ha tømt en 2-Kg flaske over natta pga. lekkasje i ett av fatene. ;)
 
Tilbake
Topp