Mattilsynet og hjemmebrygg: CO2

PetterL

Norbrygg-medlem
Har det noen gang skjedd tilsyn fra mattilsynet for å verifisere at CO2 kommer fra næringsgodkjent kilde og flaske?

Tror ikke jeg skal vise frem mine ombygde brannslukkere... :p

Tilsyn med hjemmebrygget øl
Som deltaker på markeder og festivaler kan du få tilsyn av Mattilsynet, hvor du må være forberedt på å dokumentere at kullsyra du har brukt er av næringsmiddelkvalitet. Du må også kunne vise til at den har vært lagret på rene gassflasker beregnet til næringsmidler.


Bruk av kullsyre (CO2) i hjemmebrygget øl | Mattilsynet
 
Jeg vil tro at dette er en ganske sovende forskrift. Hvis de ville satt inn ressurser på det så burde de vel møte opp på hjemmebryggfestivaler og spurt rundt.
 
Kontrollene er sikkert få og langt imellom. Dette er jo dypest sett et tillitsspørsmål. Som hjemmebrygger er man fri til å brygge og karbonere slik man vil. På festival og ved utdeling av øl til andre så bør helseforskrifter og sikkerhetsbestemmelser følges opp. Det er jo ingen av oss som ønsker å påføre andre skade. Det springende punktet med næringsmiddeltrygg CO2 er at folk ikke skal få i seg giftstoffer i form av oljer/smøremidler og annen forurensning som kan finnes i teknisk CO2.
 
Mener gassen som leveres i bulk til f.ex brannvernfirma skal være like fri for oljer ol. som den næringsmiddelgodkjente. Den kan ha noe lavere renhet, men sånn jeg har skjønt det går det på mengde innblandet luft ikke andre ting. Det kritiske er hvordan den behandles videre, om det kan introduseres noe gjennom urene beholdere eller fyllesystem.

Vil tro brannvernfirma som der jeg får flasken min fyllt er påpasselige med dette. Olje i brannslokningsapparat høres ikke ut som en god idè. En annen ting er at disse ombygde apparatene benyttes ikke bare til øl, men også til akvarier. Akvariefiskene tåler gjerne mye mindre av sånt enn du og jeg.

Jeg personlig ville unngått å bruke flasker beregnet på industriell bruk, hobbysveising o.l. Men om de er godt dokumentert m.h.p renhet og fra en seriøs leverandør kan de sikkert være helt ok å bruke.

I forhold til kontroller fra mattilsynet burde ikke det være noe problem sånn jeg har gjort det. Når jeg har deltatt på festivaler, har jeg uansett bare brukt sodastream/AGA flasker. Da slipper jeg å drasse på en 5kg co2 flaske i tillegg til alt det andre. Dessuten, gassen på fatene har gjæren produsert.
 
Tilbake
Topp