Okygenere en gang til ved brygging av lagerøl?

Og så har man jo denne tilnærmingen, olivenolje istedet. Whitelabs lot den henge i luften (eller er det bare jeg som ikke fant episode 2?) Olive Oil vs Aeration Experiment | White Labs

Og så en liten avhandling, der de konkluderer med at det tar lengre tid og gir mer estere men et bedre øl, å tilsette olje istedet for oksygen: https://www.kotmf.com/articles/oliveoil.pdf

Debatten går vel i sykluser, men er det noen her som bruker olje?
 
Og så har man jo denne tilnærmingen, olivenolje istedet. Whitelabs lot den henge i luften (eller er det bare jeg som ikke fant episode 2?) Olive Oil vs Aeration Experiment | White Labs

Og så en liten avhandling, der de konkluderer med at det tar lengre tid og gir mer estere men et bedre øl, å tilsette olje istedet for oksygen: https://www.kotmf.com/articles/oliveoil.pdf

Debatten går vel i sykluser, men er det noen her som bruker olje?

New Belgium tok jo ikke dette i bruk - og det ser ikke ut som om Whitelabs fulgte opp eksperimentet sitt, heller. Det funker åpenbart, men jeg tror ikke det er noen god idé, og spesielt ikke i lyse og lette øl på grunn av den økte esterproduksjonen.

Jeg er generelt nokså skeptisk til eksperimentene til Beechum og Conn, men synes dette var interessant likevel - siden de fant at det var klar forskjell: Writeup: Olive Oil vs No Aeration | Experimental Homebrewing

Jeg mistenker at det uansett ikke er komersielt ineterssant dels fordi gjæringsprosessen tar lenger tid, og dels fordi det kan se ut som om gjæren ikke kommer like godt ut av det til gjenbruk. (Det rimer med at gjæringa tar lenger tid.)
 
Nå er jo prosessen hos bryggerier allerede presset på tid, det er jo ikke fjorten dager der... selv har jeg ikke giddet gjøre noe mer enn å la det sprute ned i karet de siste årene, opplevde ikke at det gjorde noen forskjell å kjøre vispen til skummet stod oppunder kanten eller ikke. Dunker heller i en 3l starter eller to-tre poser. Gøyest er jo å få liv i en rest fra en starter, men lav bryggefrekvens og variasjon gjør at det ikke alltid klaffer.
 
Nå er jo prosessen hos bryggerier allerede presset på tid, det er jo ikke fjorten dager der... selv har jeg ikke giddet gjøre noe mer enn å la det sprute ned i karet de siste årene, opplevde ikke at det gjorde noen forskjell å kjøre vispen til skummet stod oppunder kanten eller ikke. Dunker heller i en 3l starter eller to-tre poser. Gøyest er jo å få liv i en rest fra en starter, men lav bryggefrekvens og variasjon gjør at det ikke alltid klaffer.

Jeg tror at du gjør mye ved å bruke rikelig med gjær som er utstyrt med solide lagre med steroler og lipider. Og i en 3l starter har du ganske mye gjær, og den har fått godt med oksygen, slik at den har slike lagre. Det er noe underlig med denne normen på minimum 8 ppm oksygen; som om behovet er det samme uansett hvilken tilstand gjæren er i, eller hvor mye gjær du bruker. Antakelig er den basert på behovet i et profesjonelt bryggeri som gjenbruker bunnhøstet - og ganske sliten - gjær.

Det er mye jeg er usikker på når det gjelder dette her, særlig siden det ser ut til at det er ulike meninger blant folk som bør ha greie på det. Når jeg blei interessert i dette med å tilsette ekstra oksygen under lagergjæring, er det fordi jeg ikke har vært fornøyd med det lagerølet jeg har laget, og særlig fordi jeg sliter med at den hydrogensulfiden som blir produsert, ikke blir borte. Jeg er litt smådesperat på jakt etter en løsning:(.
 
Det er mye jeg er usikker på når det gjelder dette her, særlig siden det ser ut til at det er ulike meninger blant folk som bør ha greie på det. Når jeg blei interessert i dette med å tilsette ekstra oksygen under lagergjæring, er det fordi jeg ikke har vært fornøyd med det lagerølet jeg har laget, og særlig fordi jeg sliter med at den hydrogensulfiden som blir produsert, ikke blir borte. Jeg er litt smådesperat på jakt etter en løsning:(.

Er det noko du kun opplever i dine eigne brygg? Eller er du bere ekstra følsom for det?
 
Er det noko du kun opplever i dine eigne brygg? Eller er du bere ekstra følsom for det?

Jeg er vel relativt følsom for det, men den triste sannheten er nok at det er mye av det i mine brygg. Jeg har lett for å få det i ale, også - med noen gjærtyper. Det har noen ganger plaget meg når jeg har brukt wlp013 - som jeg har brukt mye, og jeg har fått det med wyeast 1469 for ikke så lenge siden.
 
Tilbake
Topp