Bryggertabber

Bruk på begge. Jeg har fått skikkelig med glass i både venstre og høyre hånd. Det verste var faktisk en glassbit i høyre tommel som jeg ikke fikk ut. Gjorde den beskjedne gitarklimpringa mi litt trøblete ei stund.
Er det noe spesielt med de flaskekorkerne dere bruker, eller bare for å spare et par sekunder dere holder i flasken under korking? Jeg finner det i hvert fall mest naturlig å holde i toppen av flaskekorkeren for å holde den stabil mens jeg klemmer ned.
 
Er det noe spesielt med de flaskekorkerne dere bruker, eller bare for å spare et par sekunder dere holder i flasken under korking? Jeg finner det i hvert fall mest naturlig å holde i toppen av flaskekorkeren for å holde den stabil mens jeg klemmer ned.

Nei, korkeren min er vel den mest stabile som finnes. Det er naturlig å gjøre det sånn. Jeg må jo plassere flaska, så da klemmer jeg til med det samme den er på plass.

Det er forøvrig et rimelig stygt smell når flaska knekker. Det går en del energi inn der. Og så blir det veldig mye småsplinter. Skikkelig guffent.
 
Ja, det er ikke morsomt når det skjer. Jeg har flasket rundt 8000 flasker og det har skjedd bare en gang.

Det var ikke en bjørnunge, men en 330ml longneck. De er tynnere i glasset, og jeg har innbilt meg at bjørnungene nærmest var uknuselige, inntil nå.

Så takk skal du ha for at den illusjonen bokstavelig talt ble knust @Sarge
 
Hva gjorde jeg galt..?

Brygget weissbier i går, på BIAB som normalt har omtrent 82% effektivitet. Kvernet malt på ca 1mm. Sjekka at både hvete og bygg-korn ble åpnet skikkelig.

2,5 kg hvete
2 kg pils

Mesket med 25 liter vann på 67 grader i 60 minutter. Rørte rundt i mesken to-tre ganger i løpet av meskeperioden.

Skylte med 9 liter vann som holdt 80 grader. Kokte i 90 minutter. Endte med 25 liter i gjæringskar.

Beregnet OG var 1.047, faktisk OG var 1.041. Kan tolerere en differanse på +/- to poeng, men ved 6 poeng så må jeg finne ut hva som gikk galt.
 
En kjapp utregning gir meg en OG på 42,6 på et volum på 25 liter med 80% meskeeffektivitet og 4,5kg malt.... Ikke så langt unna du da? :)

Meskeeffektivitet på 82% gir OG 43,7
 
Ingen bryggertabbe, men en bestillingstabbe. Glemte å spesifisere i bestillinga at all malt skulle pakkes hver for seg, så nå sitter jeg med en stor sekk med: 10kg pale, 7kg pils,5kg vienna, 3kg krystallmalt og 1kg syremalt i en salig blanding. F*** så klønete.. 26kg malt til forundrings-øl.
 
Ingen bryggertabbe, men en bestillingstabbe. Glemte å spesifisere i bestillinga at all malt skulle pakkes hver for seg, så nå sitter jeg med en stor sekk med: 10kg pale, 7kg pils,5kg vienna, 3kg krystallmalt og 1kg syremalt i en salig blanding. F*** så klønete.. 26kg malt til forundrings-øl.
Nesten 6% syremalt gjør ikke underverker for effektiviteten. Men friskt blir det kanskje …
 
Ingen bryggertabbe, men en bestillingstabbe. Glemte å spesifisere i bestillinga at all malt skulle pakkes hver for seg, så nå sitter jeg med en stor sekk med: 10kg pale, 7kg pils,5kg vienna, 3kg krystallmalt og 1kg syremalt i en salig blanding. F*** så klønete.. 26kg malt til forundrings-øl.
Men en skulle jo tro at alt dette fikk butikken/"kvernkallen" til å stoppe opp og tenke "Hmm.... skal virkelig alt kvernes sammen tro..?"
 
Kanskje er krystallmaltet like problematisk som syremaltet?
Men hvis det er av den lettere sorten, kan du vel som loebrygg skriver, gjøre et forsøk på noe humledrevet.
Hvis ikke kan du vel bruke det som base til porter/stout. Og sikkert mange andre også.
 
Finnes det ikke noen med "terrassebryggeri" i nærheten da, som kan bytte malt med deg, mot en liten kompensasjon?

(Det får jo, tross alt, svi litt på pungen når man har "gjort seg bort"..)
 
Tilbake
Topp