BrunWater 1.25.xls erfaringer?

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaringer med BrunWater1.25xls?

Jeg la inn en oppskrift for Munich Helles med følgende malt og salt profil for et 50 liter brygg:
10 kg Pilsner,
1.5 kg Vienna,
0.2 kg Acid,
0.2 kg Torrified Wheat,
5g Kalsiumklorid,
2.5g Gypsum.
Vannjusteringene er basert på Gahr Smith-Gahrsens eminente dokument fra noen år tilbake.

Vann fra Asker og Bærum vannverk:
Natrium: 2,1 mg/L
Kalsium: 5,8 mg/L
Sulfat: 3,8 mg/L
Klorid: 2,45 mg/L
Bikarbonat: 16,5 mg/L
Magnesium: 0,77
pH: 7,3
Alkalitet: 2,5 ppm
Hardhet: 1,1

BrunWater gir meg en pH på 5.33 som er så nær perfekt som jeg ønsker..

Dersom jeg kan stole på utregningene vil jeg fortsette å bruke dette regnearket for alle mine brygg, men jeg skulle ønske en bekreftelse fra Norbrygg miljøet.
 
Min erfaring er at dette regnearket treffer ganske spot on på mine brygg i Oslovann, i hvert fall på lager (har ikke trippelsjekket alt av ølstiler).
Så lenge du legger inn vannkjemitallene for vannet ditt på riktig måte (og det ser ut til at du har det du trenger), så har jeg stor tro på at du skal være ganske sikker.
Pass på at du bikker over 50mg/L/ppm kalsium.
 
Takk for svar. Regnearket gir meg en kalsium på 65 ppm så det er vel innafor.
Det skal være fint. På en Helles pleier jeg å sette inn vannprofilen til Munchen. Husker jeg ikke helt feil så er det ørlige magnesium i den vannkilden slik at jeg også setter inn bittelitt magnesiumsulfat. Trolig ingen betydning for smak, kun nerding.
 
Bruker også BrunWater på Asker og Bærum vann. Treffer bra, av og til blir beregningen 0,1-0,2 lavere enn målt, men det kan bero på sesongvariasjoner på vannet og litt unøyaktigheter i tilsetningen. 1g Lactol på 25 liter senker pH ca 0,1 om justering er nødvendig.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Treffer bra, av og til blir beregningen 0,1-0,2 lavere enn målt
Hvilket pH meter bruker du? Jeg har prøvd to fra Milwaukee som jeg kjøpte hos Morebeer.com, men med skuffende resultater. Det første tok veldig lang tid før det gav resultat og det andre måtte kalibreres hver gang før bruk. Til slutt gav jeg opp, og brukte Gahr's salttilsetninger og Acid malt, og håpet at det ville gi meg en pH rundt 5.4. I følge Brunwater ser ut til at det er riktig, men jeg ønsker meg et pH meter som gir meg mulighet til å kvalifisere resultatet.
 
Hvilket pH meter bruker du? Jeg har prøvd to fra Milwaukee som jeg kjøpte hos Morebeer.com, men med skuffende resultater. Det første tok veldig lang tid før det gav resultat og det andre måtte kalibreres hver gang før bruk. Til slutt gav jeg opp, og brukte Gahr's salttilsetninger og Acid malt, og håpet at det ville gi meg en pH rundt 5.4. I følge Brunwater ser ut til at det er riktig, men jeg ønsker meg et pH meter som gir meg mulighet til å kvalifisere resultatet.
Det billige gule i pakken fra Bryggselv. Det har bare oppløsning i tideler og det må kalibreres hver gang mot 4.0 og 6.86, men det er aldri store avvik fra gang til gang. Det finnes nok langt bedre utstyr på markedet, men jeg får en grei nok verifikasjon av de beregnede verdier.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp