HUMLE-BLOMST

Jeg leter desperat etter tilbud av humle-blomst!
Jeg har i snart 20 år handlet med Humlegården i Sverige. De har hatt et storartet tilbud, og jeg har aldri fått dårlig humle. Nå er det nesten kun pellets å få. Jeg har spurt dem, men ikke fått svar. spurte på nytt i dag... De norske jeg har sjekket, har også bare pellets. Brouwland har noe blomst, men for det meste i store pakninger.

Hvorfor blomst, hører jeg noen spør om.. Jeg koker bitterhumle i poser, Tar posene ut når jeg tapper. Pumper vørteren gjennom en Blickmann Therminator platekjøler. Den er jeg veldig glad i, den er utrolig effektiv. Men ømfintlig overfor grums, Og pellets i poser fungerer dårlig, da går platekjøleren tett. Jeg har liten lyst til å bygge om bryggeriet, og kutte ut platekjøleren. Det er et teknologisk tilbakeskritt...

Noen som har gode råd?
 
Sist redigert:
Jeg kjøper humle fra https://www.thehomebrewcompany.ie/. De har mye humleblomst til gode priser. Problemet er transportkostnadene fordi vi ikke er del av EU. Innen EU har de rimelig transport men da trenger du en adresse f.eks i Sverige. Jeg reiser ofte til Irland fordi jeg har familie der og ellers har jeg en søster i Danmark, men Covid har satt en stopper for de alternativene.
Jeg bruker også Therminator platekjøler. Jeg kjøpte et humlefilter som heter Hopstopper for mange år siden. Jeg bruker nå pellets siden humleblomst er brukt opp og jeg har ingen problemer når jeg bruker Therminator for kjøling. Her er en referanse: https://shop.theelectricbrewery.com/collections/hop-stopper?q=hop-stopper
 
Takk for svar! Mine problemer med humleblomst er løst. Det kostet å ta humle fra Sverige også... Skal sette meg ned og bestille en prøvesending nå. Får sjekket frakt mv. Har "brygget meg frampå" nå, så jeg har god tid.
Men denne "Hopstopperen"... Jeg får ikke helt tak i hvor og hvordan den brukes. Ved evt bruk av pellets i pose i kokekjelen, blir det jo også mye grums. Jeg har ei skikkelig pumpe og tar ut vørteren nesten i bunnen av kjelen, via pumpa og inn i platekjøleren og ut i gjæringskaret i rett temperatur Hvor i dette kretsløpet kommer Hopstopperen inn?
Jeg prøvde å legge inn bilde av bryggeriet, men det ble for tungt, fikk jeg beskjed om. Antar det skyldes "brukerfeil" ;-)
 
Jeg kjøper humle fra https://www.thehomebrewcompany.ie/. De har mye humleblomst til gode priser. Problemet er transportkostnadene fordi vi ikke er del av EU. Innen EU har de rimelig transport men da trenger du en adresse f.eks i Sverige. Jeg reiser ofte til Irland fordi jeg har familie der og ellers har jeg en søster i Danmark, men Covid har satt en stopper for de alternativene.
Jeg bruker også Therminator platekjøler. Jeg kjøpte et humlefilter som heter Hopstopper for mange år siden. Jeg bruker nå pellets siden humleblomst er brukt opp og jeg har ingen problemer når jeg bruker Therminator for kjøling. Her er en referanse: https://shop.theelectricbrewery.com/collections/hop-stopper?q=hop-stopper
 
Reinhard:
Jeg satte meg ned og skulle bestille fra The Homebrew Company. Jeg fant ut at de ikke sendte utenom EU... Fikk bare opp EU-land da jeg skulle registrere ordren. Samme ved forsøk på å opprette en konto. Er det noe nytt siden du bestilte, eller er det nok en "brukerfeil"?
Jeg sendte nå en e-post til dem, så kanskje de svarer...
 
Jeg kjøpte min Hopstopper i 2007 så den er en litt andreledes utførelse enn de nyere versjoner. Jeg legger ved 2 bilder. Som du forhåpentlig ser i det første bildet så har filteret en bøyd tybe som rekker helt ned til bunnen av kjelen slik at jeg får med det meste av vørteren. Jeg har vel brygget nesten like lenge som deg og bruker et 3 kar system med separat vannkoker, mesketank og kokekar. Kokekaret tar 100 liter. Jeg kjøpte den fra USA og fikk laget 2 hull i siden, et for termometer og et for en sveisefri kuleventil. Hoppstopper røret passer inn i den delen av kuleventilrøret på innsiden av kjelen. (https://www.morebeer.com/products/weldless-ball-valve-stainless.html) . En slange fra kuleventilen til Therminator vørter inngang, og en slange fra Therminator vørterutgang til gjæringsbøtte. Kokekaret står på et bord og Therminator og gjæringsbøtte på gulvet slik at jeg kun bruker tyngdekraften. Dette systemet kjøler ned 50 liter vørter på 30 min fra 100C til 10C nå som grunnvannet er nær 0C.
Jeg var i kontakt med leverandøren i fjor så her er e-mail dersom du vil stille ham noen spørsmål. kal@theelectricbrewery.com
 

Vedlegg

  • Hopstopper2.jpg
    Hopstopper2.jpg
    1,4 MB · Sett: 12
  • Hopstopper a.jpg
    Hopstopper a.jpg
    1,2 MB · Sett: 12
De har desverre sluttet å sende utenfor EU pga kostnadene, men du kan jo se om de vil gjøre en unntagelse. Jeg har brukt dem i flere år, men alltid med Irsk eller dansk adresse. De er veldig imøtekommende.
 
Jeg har liten lyst til å bygge om bryggeriet, og kutte ut platekjøleren. Det er et teknologisk tilbakeskritt...

Noen som har gode råd?
Bytte til en kjøler som kjøler like fort eller fortere og som gjør at du kan bruke pellets som er lettere å få tak i vil jeg heller kalle teknologisk fremskritt ;)
 
Jeg kjøpte min Hopstopper i 2007 så den er en litt andreledes utførelse enn de nyere versjoner. Jeg legger ved 2 bilder. Som du forhåpentlig ser i det første bildet så har filteret en bøyd tybe som rekker helt ned til bunnen av kjelen slik at jeg får med det meste av vørteren. Jeg har vel brygget nesten like lenge som deg og bruker et 3 kar system med separat vannkoker, mesketank og kokekar. Kokekaret tar 100 liter. Jeg kjøpte den fra USA og fikk laget 2 hull i siden, et for termometer og et for en sveisefri kuleventil. Hoppstopper røret passer inn i den delen av kuleventilrøret på innsiden av kjelen. (https://www.morebeer.com/products/weldless-ball-valve-stainless.html) . En slange fra kuleventilen til Therminator vørter inngang, og en slange fra Therminator vørterutgang til gjæringsbøtte. Kokekaret står på et bord og Therminator og gjæringsbøtte på gulvet slik at jeg kun bruker tyngdekraften. Dette systemet kjøler ned 50 liter vørter på 30 min fra 100C til 10C nå som grunnvannet er nær 0C.
Jeg var i kontakt med leverandøren i fjor så her er e-mail dersom du vil stille ham noen spørsmål. kal@theelectricbrewery.com
Takk for svar og bilder.
Bare for å forsikre meg om at jeg har forstått: Hopstopperen er festet på røret som fører til platekjøleren? Den er altså ikke laget for å sende vørter inn gjennom røret, men filtrerer og sendet UT gjennom røret? Det vil være enkett å montere på tanken min. Og skulle nettingen i Hopstopperen tettes, kan man vel børste av den grumset...

Veel... Satser i første omgang på å prøve å finne en leverandør av bliomst. som sagt, har god tid nå. Brygget to ganger på rappen, har 240 liter.. Holder til høsten!
 
Hoppstopperen ligger i bunnen av kokekaret med den bøyde delen av røret inne i filteret pekende ned mot bunnen. Den rette delen av hopstopper røret settes inn i kuleventilen. Når kokingen er ferdig fester jeg en gummislange fra kuleventilen til vørterinngangen på Therminatoren. Så filtreres vørteren gjennom den finmeskede "nettingballongen" og suges opp av den bøyde delen av hopstopper røret og føres videre til Therminator og derfra til gjæringsbøtta. Når all vørter er overført til gjæringskaret er hopstopperen dekket med et tykt lag av humle. Jeg bruker hageslangen til å sprøyte av det meste av humlen og deretter en vanlig oppvaskbørste for resten. Etter 5 brygg legger jeg hopstopperen "i bløt" i PBW over natten.
 
Hoppstopperen ligger i bunnen av kokekaret med den bøyde delen av røret inne i filteret pekende ned mot bunnen. Den rette delen av hopstopper røret settes inn i kuleventilen. Når kokingen er ferdig fester jeg en gummislange fra kuleventilen til vørterinngangen på Therminatoren. Så filtreres vørteren gjennom den finmeskede "nettingballongen" og suges opp av den bøyde delen av hopstopper røret og føres videre til Therminator og derfra til gjæringsbøtta. Når all vørter er overført til gjæringskaret er hopstopperen dekket med et tykt lag av humle. Jeg bruker hageslangen til å sprøyte av det meste av humlen og deretter en vanlig oppvaskbørste for resten. Etter 5 brygg legger jeg hopstopperen "i bløt" i PBW over natten.
Takk igjen!
Da har jeg oppfattet det riktig. Og da går det nok an å børste av Hopstopperen underveis også, skulle det bli for mye humlegrums på den. Jeg brygger 120 liter, og humler rikelig....
 
Regner med at det er OK, men jeg foreslår at du sender en mail til produsenten og spør om råd. Husk, vørteren suges opp fra bunnen, så børsting på toppen av hopstopperen vil ha liten effekt tror jeg.
 
Det er en løsning som jeg tenkte å bruke i høst, nemlig å få levert en forsendelse fra Homebrewcompany.ie til min søsters adresse som hun så videresendte til Norge. Sjekket kostnadene og de er ikke forskrekkelige. En 31 kg forsendelse koster €20 og en forsendelse opp til 25kg fra Sorø til min adresse i Asker er 465 DKK, altså ca 750 kroner for 25 kg. Mulig det tilkommer noe avgifter i Norge i tillegg.
 
Det er en løsning som jeg tenkte å bruke i høst, nemlig å få levert en forsendelse fra Homebrewcompany.ie til min søsters adresse som hun så videresendte til Norge. Sjekket kostnadene og de er ikke forskrekkelige. En 31 kg forsendelse koster €20 og en forsendelse opp til 25kg fra Sorø til min adresse i Asker er 465 DKK, altså ca 750 kroner for 25 kg. Mulig det tilkommer noe avgifter i Norge i tillegg.
Jeg har nesten alltid bestilt fra Sverige. Da tilkommer det iallfall norsk MVA og toll. Siste leveranse i begynnelsen av januar var på kr. 1688,- MVA kr. 275,- Toll etter vekt, ser det ut som Vektgruppe 3 - 4 kg, toll kr, 71,- Og utleggsprovisjon (UPS forskotterer dette) kr165,m- Sum kr. 511,. Så det koster litt, ja. I prinsippet er det vel iallfall toll på en privat forsendelse fra Danmark? Og en innviklet logistikk..
Blir det plass til overs, melder jeg meg... ;-)
Jeg håper de svarer meg fra Irland. Og jeg er spent på resultatet av sutringa mi til Humlegården.
Men det må nå vel finnes noen andre enn Humlegården og Brouwland i EU som sender til Norge. Og kanskje iallfall Brouwland får inn mindre forpakninger? Jeg har bestilt fra dem for ikke så mange år siden. Jeg skal skrive til dem også..
 
Det må være mer en du og jeg som ønsker humleblomst. Kanskje vi kan få en av de mindre bryggebutikken til å gjøre et innkjøp. Bryggselv er blitt for stor og dominerende til at de bryr seg. Petit-Agentur pleide å levere blomst.
 
Før i tiden(2006-2010) før Bryggselv og Bryggeland kjøpte jeg ingredienser og utstyr direkte fra USA. Jeg fikk det levert via jetcarrier.com, et norsk spedisjon-selskap. Bra priser både for sjø- og luft transport. Sjekk dem.
 
Det må være mer en du og jeg som ønsker humleblomst. Kanskje vi kan få en av de mindre bryggebutikken til å gjøre et innkjøp. Bryggselv er blitt for stor og dominerende til at de bryr seg. Petit-Agentur pleide å levere blomst.
Ja.. jeg tror det er flere. i min nærhet vet jeg iallfall om to. Jeg kjøpte humle hos Petit for en del år siden. Grå og uten lukt... De hevder å ha bedre rutiner nå...

Jeg har skrevet til Brouwland nå. Og kan vel bruke deres 1 kg pakninger, med litt planlegging og justering av humlinga. Får nå se hva de forskjellige svarer. Venter på svar fra Brouwland, Humlegården og Home Brew Company.
 
Før i tiden(2006-2010) før Bryggselv og Bryggeland kjøpte jeg ingredienser og utstyr direkte fra USA. Jeg fikk det levert via jetcarrier.com, et norsk spedisjon-selskap. Bra priser både for sjø- og luft transport. Sjekk dem.
Jepp. Skal snuse litt på USA. Men var inne hos noen, de vegret seg for å sende til.. NorWhat?
 
Med jetcarrier skal de amerikanske bryggebutikkene sende til en US adresse. Jetcarrier tar så over ansvaret og sender det enten via luft- eller sjøtransport til Norge. De håndterer også all toll og videre forsendelse i Norge.
 
Med jetcarrier skal de amerikanske bryggebutikkene sende til en US adresse. Jetcarrier tar så over ansvaret og sender det enten via luft- eller sjøtransport til Norge. De håndterer også all toll og videre forsendelse i Norge.
Hmmm.. Må finne ut mer om dette! Finnes det en oversikt over amerikanske bryggebutikker noensteds? Eller må man begynne å søke i skodda?=
 
Tilbake
Topp