MJ m54 under trykk

Jeg skal lage en pils, Middelhavspils. Har ikke bestilt rett gjær, men jeg har noen pakker m54 liggende. Så lurer jeg på, gjæring med eller uten trykk?
 
M54 er en hybrid lagergjær som brukes i California Common (Steamer). Den er nøytral og gir god utgjæring på 18-20 grader. Jeg ville tenke at det ikke er noen fordeler å trykkgjære med denne.
 
Bortsett fra kortere byggetid?
Denne gjæres som en ale, så gjæringstiden er ikke så lang. Man kan sikkert spare noen dager på trykkgjæring, men jeg er ikke overbevist om at Middelhavspilsen vinner på det. Har brygget den trykkfritt med W-34/70, Diamond og WLP940, og det ble meget bra. Det er fordeler og ulemper med trykkgjæring, og etter min mening er ulempene større enn fordelene for de fleste ølstiler.
 
Denne gjæres som en ale, så gjæringstiden er ikke så lang. Man kan sikkert spare noen dager på trykkgjæring, men jeg er ikke overbevist om at Middelhavspilsen vinner på det. Har brygget den trykkfritt med W-34/70, Diamond og WLP940, og det ble meget bra. Det er fordeler og ulemper med trykkgjæring, og etter min mening er ulempene større enn fordelene for de fleste ølstiler.
Det blir ikke helt feil å bruke denne gjæren? Jeg har og Lutra og Oslo kveik.
 
Tilbake
Topp