Komme igang med all grain

Hei planlegger å komme i gang med all grain brygging snarest. Har sett allerede på diverse måter å gjøre det på. Ville dere anbefalt et såkalt BIAB eller evt en BB30 eller liknend. Isåfall ville dere anbefale å kjøpe induksjonsplata på 3500 w som bryggselv selger. Eller er en vanlig gammel stekeplate nok til å koke opp 36 liters kjele? Evt ville en 2000 w som de selger på elkjøp gjøresusen til 699 kontra bryggselv sitt som koster 2200.
 
Var i samme situasjonen som deg noen måneder tilbake. Endte opp etter råd fra mange andre med BIAB med 50l kvalitetsgryte (ikke 36l) og 3500w fra Bryggselv. Da er det lettere å bygge ut også, noe du sikkert vil etterhvert.

Angrer ikke! :)

Har ikke prøvd BB30 o.l. selv så skal ikke snakke for høyt, men det sier seg jo selv at du er låst til ett format så lenge du har den.
 
Er økonomi en faktor? Vel, det var/er det for meg. Jeg startet med BIAB 36 liter og en billig 2000w. Det er et av de billigste startsutstyret og funker som bare det. Kokeplata er det svakeste leddet i mitt oppsett - tar fint en time å nå mesketemp og nå kok. Jeg bruker den tiden til å gjøre klar utstyr og humle etc, og kanskje vaske noen flasker, men skulle jeg fornyet noe, så er det kokeplata.
 
Jeg har kun brukt bb30. Er veldig fornøyd med en. Lett og holde iorden, lite søl. tar liten plass. Eneste stress er å holde mesketemp. rett synes jeg. Kan anbefale den. Ser ikke noe grunn til få større anlegg med det første. 25 liter øl er mye å drikke, spesielt når man er bitt av bryggebasillen og brygger straks gjæringen er over.
 
Har ikke prøvd BB30 o.l. selv så skal ikke snakke for høyt, men det sier seg jo selv at du er låst til ett format så lenge du har den.

Det er ikke noe problem å bygge ut til et større system selv med en BB30. Eneste forskjellen fra en separat kjele med varmeplate er at varmeelementet er innebygget i en BB30 og at den har termostatstyring av varmen.
 
Hvis du velger å gå for induksjon og BIAB kan jeg anbefale denne:
http://bryggmaker.no/100_varer.asp?d=249&k=1
Jeg har ikke testet Bryggselv sin plate, men er iallfall veldig fornøyd med denne fra Bryggmaker. Stødig, robust og gir mer effekt enn den stakkars kursen på verandaen tåler - så den får bare gå på "9".

Ift kjele kan du f.eks. se på homebrewstuff.com. Du sparer iallfall litt på større kjeler, f.eks. 15 gallon.
Da har du kanskje fått deg et BIAB-oppsett til omtrent samme pris som BB30, men med kvalitetskomponenter som du kan stole på i lang tid fremover.

Nå som båtsesongen er på hell kan det kanskje også være gode tilbud på kjølebokser hos "maritime" butikker, hvis du skulle ønske å gå i gang med mesking i kjøleboks i stedet for BIAB. Jeg kjøpte min på kampanje hos seasea.no i sin tid.

En BB30 har forholdsvis åpenbare begrensninger mht maltmengde - og hvis du kjører BIAB vil du kanskje etter hvert oppleve dette med en 36L kjele også.
 
Siden du sier du har lyst til å komme igang med AG "snarest" så virker det jo som om dette er noe du virkelig vil. Etter å ha funnet ut av hvilken vei du vil gå mtp oppsett så mener jeg det som kommer som en god nummer to er å ikke gå for det billigste. Hvis du virkelig blir bitt av basillen så lønner det seg å gå for kvalitet med en gang, i steden for å kjøpe en komponent to ganger. Noe å koke i, og noe til å varme opp koken synes jeg er første pri sånn sett. Lysten til å oppgradere kommer som regel rett etter "hva hvis"-tanken din når du ser at noe kunne vært bedre eller enklere, med mindre du er et særs fornuftig menneske, sett fra en evt patners synspunkt :)
 
Lønnen kommer snart, og jeg kan ikke svi av alt. Planen nå er evt en 2000w induksjon fra elkjop og en BIAB 36l fra bryggselv. Lander på ca 3669 kr. Vet det er kjipt å bottlenecke oppsettet mitt fort, men jeg brygger forsåvidt alene så synes jeg en investering på over 5000 blir litt i overkant. Evt for jeg oppgradere varmekilden min i etterkant. Det skal vell fungere fint å starte med dette? Takker for alle svar. Utrolig bra forum! :D Hvor viktig er innkjøpet av en mølle i forhold til å male hos forhandler?
 
Sist redigert:
Lønnen kommer snart, og jeg kan ikke svi av alt. Planen nå er evt en 2000w induksjon fra elkjop og en BIAB 36l fra bryggselv. Lander på ca 3669 kr. Vet det er kjipt å bottlenecke oppsettet mitt fort, men jeg brygger forsåvidt alene så synes jeg en investering på over 5000 blir litt i overkant. Evt for jeg oppgradere varmekilden min i etterkant. Det skal vell fungere fint å starte med dette? Takker for alle svar. Utrolig bra forum! :D Hvor viktig er innkjøpet av en mølle i forhold til å male hos forhandler?

Dersom man skal prioritere, ville jeg ikke ha prioritert mølle. En god mølle er relativt dyr, og du kan få veldig mye ferdigkvernet malt for den prisen.
 
Planen nå er evt en 2000w induksjon fra elkjop og en BIAB 36l fra bryggselv.
Med kun 2000W på den kjelen må du regne med at det tar tid. Et annet alternativ er å kjøpe en enkel gasskoker, f.eks. denne:

http://www.jula.no/gasskoker-772178

Koster kun 349,-, og gir 7 kW så her får du en mye raskere oppvarming. Men det er avhengig av at du har en gassflaske fra før, hvis ikke koster den i overkant av 1000,- i tillegg.
 
Lønnen kommer snart, og jeg kan ikke svi av alt. Planen nå er evt en 2000w induksjon fra elkjop og en BIAB 36l fra bryggselv. Lander på ca 3669 kr. Vet det er kjipt å bottlenecke oppsettet mitt fort, men jeg brygger forsåvidt alene så synes jeg en investering på over 5000 blir litt i overkant. Evt for jeg oppgradere varmekilden min i etterkant. Det skal vell fungere fint å starte med dette? Takker for alle svar. Utrolig bra forum! :D Hvor viktig er innkjøpet av en mølle i forhold til å male hos forhandler?

Hei.

Jeg har selv gått veien fra ekstrakt, DME og partial mash, all grain på biab og nå nylig til en Speidel 20l.
Uansett hvilke utstyr du har får å lage vørter så spiller det ikke noe stor rolle hvis du ikke har kontroll på gjær og gjæringstemperatur.
Dette koster ikke så mye. Begynn med gjærstarter hvis du bruker fersk gjær. Lag deg en kontroll boks med en stc-1000. Benytt et gammalt kjøleskap og en varme kilde (mindre en 100 Watt) slik at du kan ha eksakt temperatur og stabil temperatur i løpet av fermenteringen. Dette gir et bedre øl enn biab vs BB30 vs Speidel. Jeg hadde dette på plass før 2. brygget mitt. Kostet meg under en 1000 lapp totalt.

Etter en del brygg på biab settet mitt så innså jeg at stegmesking var tingen for å få det øllet jeg ville. Jeg vil ha noen øl, f.eks saison og Imperial/double Ipa tørre, mens blond og apa mer fylde og søte. Dette betyr at en må ha kontroll på mesketemperaturen og stegmesking. Det er mulig på biab, men stress og lite nøyaktig. Til biab settet mitt brukte jeg
http://www.jula.no/gasskoker-772178
Og det funket fint det.

For min del så blir mølle for å male selv veeeeeeeldig langt nede på prioriteringslisten.
 
Dersom man skal prioritere, ville jeg ikke ha prioritert mølle. En god mølle er relativt dyr, og du kan få veldig mye ferdigkvernet malt for den prisen.
Om du bor innen en times kjøring fra nærmeste utsalg, om du må regne med postens satser for pakker er en maltkvern inntjent i løpet av et år.
....eller to :)
 
Det er aluminium, så det trur eg ikkje.
36 literen på obs ( og europris) er i virkeligheten 30 liters. (32 uten lokket på). Den er av aluminium og funker veldig godt på gass. Men ikke på induksjon.
Bruker den selv, men mesker i kjølebag. Da er den breddfull når jeg starter å koke vørteren.
 
Tilbake
Topp