7Fjell Tjommi

Skal brygge 7 Fjell's Tjommi nå, og litt mangelfull oppskrift. Humlen er oppgitt slik;
Added during boil, boiled 5 m.

Koketid 60 min. Spørsmål, skal da humlen inn etter 5 min Koketid, eller 55 min Koketid (altså 5 min igjen)?
 
Skal brygge 7 Fjell's Tjommi nå, og litt mangelfull oppskrift. Humlen er oppgitt slik;
Added during boil, boiled 5 m.

Koketid 60 min. Spørsmål, skal da humlen inn etter 5 min Koketid, eller 55 min Koketid (altså 5 min igjen)?

Tilsett med 5 minutter igjen av kokingen.
 
Oppskriften oppgir 90min koketid.

Men stusser på IBU på denne, er oppgitt med IBU på 44, men ingen bitterhumle... Om med kun masse aromahumle på 5min oppnår en i underkant av 20.
 
Jeg får en IBU på ca. 22 når jeg regner på oppskriften til 7 Fjell:

http://7fjellbryggeri.com/brewourtjommi

Det er bare å fylle på med humle på 60 min til ønsket IBU.

Dette blir synsing fra min side, men det kan tenkes at de har lenger nedkjølingstid enn vi som hjemmebryggere har, og på den måten trekker ut mer bitterhet fra tilsetningen på 5 minutter da den blir liggende lenger på en høy temperatur enn hva den gjør i et hjemmebryggeri, og at de på den måten oppnår ca. 44 IBU.
 
7 fjell bruker antakeligvis såpass lang tid på nedkjøling etter kok at de får ut en god del mer bitterhet fra humla enn det vi typisk gjør med små volum og rask nedkjøling.
 
Tilbake
Topp